Jumbo schrapt 250 banen op hoofdkantoor

Jumbo schrapt 250 banen op hoofdkantoor

Supermarktketen Jumbo gaat zijn hoofdkantoor in Veghel inkrimpen. "Als je hard groeit, heeft dat de neiging hard mee te groeien", zegt financieel topman Ton van Veen tegen het FD. Hij verwacht dat ongeveer 250 van de 1250 banen verdwijnen.

"We kijken nu in hoeverre we ons hoofdkantoor slagvaardiger, sneller en wendbaarder kunnen maken", zegt Van Veen. Er verdwijnen onder meer managementfuncties. "Verder denken we te kunnen besparen door gebruik te maken van automatisering en data-analyse. En een aantal activiteiten kunnen we wellicht outsourcen."

Jumbo publiceerde vrijdag het jaarverslag. Daaruit blijkt dat de brutobedrijfswinst (ebitda) toenam van 376 naar 400 miljoen euro. De nettowinst bedroeg 133 miljoen euro. Eind vorig jaar meldde Jumbo al dat de omzet met een miljard was gestegen tot 8,4 miljard euro. 

In het jaarverslag staat dat 52,5 miljoen aan dividend is uitgekeerd aan de aandeelhouders Karel van Eerd en zijn kinderen Colette, Frits en Monique. "Een substantieel deel van dit bedrag" is geherinvesteerd in Jumbo Onroerend Goed bv. Een jaar geleden kreeg de familie 44 miljoen aan dividend.

Reacties 4


J P 21 feb, 11:59

Zet deze mensen verdeeld over de winkels achter de kassa’s!


Bert Ysfogel 21 feb, 12:30

Een leuke 13e maand van 13 miljoen voor de "Jumbo's". Elke februari valt de "Megajackpot".


Sander Oevering 22 feb, 12:48

Wat krijgt een werknemer van deze winst. Idd helemaal niks. Waarom zo'n aandeelhouder wel, die werken niet eens?


Johan Hoek 24 feb, 12:48

Jumbo..omhoog gevallen kruidenier. Ik haal mijn boodschappen bij Dirk. Vele malen goedkoper dan Jumbo. Aandeelhouders, of te wel eigen familie, die verschil niet weet tussen jam en pindakaas, vullen hun zakken goed.
En de medewerkers krijgen een schamel loontje. De managers uiteraard een veelvoud van loon van werkers op de vloer.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!