Lidl wil tussen nu en een jaar 25 nieuwe winkels openen, waarvan 23 in België en twee in Luxemburg. Dat maakt de discounter deze week bekend.
Zes bestaande Belgische filialen worden afgebroken en heropgebouwd op dezelfde locatie. Elf oudere winkels worden vervangen door nieuwe supermarkten ‘iets verderop’ en in zes gemeenten wordt het eerste filiaal van de discounter geopend.
Met name het formaat van de nieuwe supermarkten wordt anders. “We zitten nog met een pak oudere winkels. Onze nieuwe winkels zijn tot drie keer zo groot", laat een woordvoerster weten aan Het Laatste Nieuws. "Vandaag is de standaardmaat 1330 vierkante meter, terwijl we nog veertig à vijftig winkels hebben die kleiner zijn dan 900 vierkante meter.”
De Duitse supermarktketen heeft op dit moment 315 filialen in België en Luxemburg. Bij de zuiderburen steeg het marktaandeel van de discounter van 8,5 procent in december 2018 naar 9,3 procent eind vorig jaar.
De groei van concurrent Ahold Delhaize in België blijft sterk achter op die van andere markten, bleek uit de jaarcijfers die eerder deze maand bekend werden gemaakt. Ceo Frans Muller vraagt zich af of de Belgische markt niet overvol wordt - onder meer door de komst van Jumbo naar het land. “Ik denk dat een aantal spelers, inclusief de regionale winkelbedrijven, het al aardig moeilijk heeft en dit kan niet blijven duren.”
Reacties 0