In de supermarkten werd in 2019 1,2 procent meer aan groente verkocht dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro. De bank stelt echter dat door innovaties en een sterke focus op gezondheid bij de consument er een grotere groei mogelijk is. 

De volumegroei van bewerkte groente, zoals voorgesneden groente, daalde in 2019 van 6,5 naar 3,5 procent. Onbewerkte groente steeg in volumegroei met 0,3 procent minimaal. 

Het overgrote deel van de consumenten eet nu de meeste groente tijdens het avondeten. Volgens ABN Amro is er een grotere groei mogelijk in de verkoop van groente door consumenten te inspireren ook met ontbijt en lunch meer groente te laten eten. De 'broodcultuur' die in Nederland heerst, werkt het meer eten van groente tegen en het idee heerst dat groente niet passen bij ontbijt of lunch. Als dat beeld omgebogen wordt, zal groente meer verkocht worden, aldus het onderzoek. 

"Om de groenteconsumptie een impuls te geven, is samenwerking tussen leveranciers, verwerkers en supermarkten nodig. Het blijft belangrijk om consumenten gemak, inspiratie, variatie en smaak te bieden en hen te helpen groente in meerdere maaltijden op de dag in te passen", aldus Rob Morren , sector banker food bij ABN Amro. Ook nudging - het onbewuste gedrag van consumenten subtiel veranderen zonder hun keuzevrijheid te beperken - kan hierbij helpen.