Britse moderetailers moeten zich zorgen maken om de groei van Amazon, stelt GlobalData op basis van een analyse. Het Amerikaanse bedrijf groeide in 2019 ruim twintig procent en dreigt de grootste online speler op modegebied te worden.
De groei van 20,7 procent was de grootste (in het Verenigd Koninkrijk) van de afgelopen vijf jaar voor Amazon. Op dit moment is de webreus de een na grootste online speler wat betreft kleding en schoenen, met een marktaandeel van 4,8 procent. Met 6,6 procent marktaandeel doet Asos het nog net iets beter. Op het gebied van mannenkleding is Amazon echter goed voor 13,8 procent. Voor vrouwen is het percentage 4,1. Volgens GlobalData heeft dit waarschijnlijk te maken met het kleinere aanbod voor heren.
GlobalData verwacht dat in 2024 bijna de helft (42,5) van de kleding en schoenen online verkocht zal worden, tegenover 35,7 procent in 2019. Amazon zou bijdragen aan die groei. “Om met Amazon te concurreren moeten retailers nieuwe manieren vinden om herhaalaankopen te stimuleren, bijvoorbeeld met een loyaliteitsprogramma”, stelt retailanalist Emily Salter van GlobalData. Naast Asos is ook Boohoo in het Verenigd Koninkrijk een van de grootste fashionretailers.
Hans Hofstra 2 mrt, 22:48
Jelle Nuijen 2 mrt, 16:04
gerard boer 2 mrt, 11:51
Altijd Wat 2 mrt, 11:25