RetailTrends 3: VanMoof, NA-KD, TikTok en retailinspiratie uit Antwerpen

RetailTrends 3: VanMoof, NA-KD, TikTok en retailinspiratie uit Antwerpen

Meer mensen op de fiets krijgen. En meer is écht meer: sowieso een miljard, over de hele wereld. Tien jaar geleden werd er nog lachend gereageerd op de missie van Ties en Taco Carlier, oprichters van VanMoof. Maar wie het laatst lacht, lacht het best. Zo ook de Achterhoekse broers.

De broers Carlier ontpopten zich dertig jaar geleden al als ware productontwikkelaars en ondernemers. Op elf- en twaalfjarige leeftijd waren Ties en Taco druk in de weer met hun zelfverzonnen bedrijfjes. Alleen sleutelen de mannen anno 2020 niet meer aan brommers en autootjes, maar aan hun eigen VanMoof-citybikes. Een van die modellen sierde onlangs de cover van het Amerikaanse tijdschrift TIME als een van de honderd beste uitvindingen van 2019. En de ambitieuze, maar nuchtere broers zijn voorlopig nog niet uitgespeeld. “De komende vier jaar willen we opnieuw tien keer zo groot worden.”

Klein, overzichtelijk, lokaal. Drie dingen die je niet snel associeert met die bekende kledingkolos uit Zweden. Toch is het nieuwe H&M Mitte Garten in hartje Berlijn het allemaal. De conceptstore – women only en sinds eind november open – lijkt goed te passen bij de Berlijnse hipstercultuur. En laat dat nou net de bedoeling zijn.

Van Heineken tot HEMA, Rituals en Rivièra Maison. Hollands glorie vinden we overal. Maar hoe doe je dat eigenlijk, een global brand worden? Want internationalisering lijkt geen extraatje meer, maar pure noodzaak.

Vers, lokaal en met een sterk verhaal, dat willen consumenten. Nieuwe matchmakers spelen daar slim op in en koppelen boer en bord direct aan elkaar. Even naar de bakker, visboer en groentejuwelier – maar dan online.

Een soort America’s Funniest Home Video’s, maar dan op je smartphone. Onafgebroken, de hele dag. Welkom in TikTok, waarin kids en tieners hun fifteen seconds of fame grijpen. En daar willen merken geen seconde van missen.

Van tech-startups tot Google: ze geloven in online om de consument weer naar de goede, oude winkelstraat te lokken. Even snel een voorraad checken in Google Maps? Hyperlokaal adverteren? Het kan al. Nu de winkeliers nog meekrijgen.

Het zachte Vlaamse accent, de geurige wafels en de alom bekende friet (géén patat!). Zo kennen we de stoere havenstad van Vlaanderen. Toch is Antwerpen ook een shoppingparadijs voor liefhebbers van grote en kleine merken.

NA-KD (uit te spreken als NAKED) is een van Europa’s hardste groeiers. Het geheim? Het label weet waar vrouwen over praten. En kletst gezellig mee, via influencers. “We kijken altijd om de hoek. Wat vandaag een klein socialmediakanaal is, kan volgend jaar booming zijn”, aldus Björn Bergström, chief growth officer.

Vraag: wie koopt er in godsnaam een peperdure parka die beschermt tegen temperaturen van -30 graden? Antwoord: miljoenen mensen in Noord-Amerika, Europa en Azië. Ook als het er bloedheet is. Het succes van Canada Goose en van zijn zéér eigenwijze ceo Dani Reiss.

Na een roerige periode vol bestuurswisselingen staat Elise Vanaudenhove alweer ruim een jaar aan het roer bij Euro Shoe Group. De Belgische moedermaatschappij van het verlieslatende Bristol keert langzaam het tij. Zelf leerde ze voorgoed relativeren door een noodlottig ongeval.

De nieuwste editie van RetailTrends verschijnt op 6 maart. Ben jij ook member van RetailTrends? Je ontvangt dan iedere maand het printmagazine van RetailTrends, plus:

  • Toegang tot de digitale editie van het magazine

  • 10 extra gebruikersaccounts voor je collega’s

  • Korting op een aantal RetailTrends-events

  • Onbeperkt toegang tot RetailTrends.nl

  • Iedere dag het laatste nieuws in je mailbox

  • Toegang tot het volledige archief

  • De mogelijkheid je persoonlijke nieuwspagina samen te stellen

Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.