Omdat er steeds meer online wordt besteld, wil PostNL dit jaar vijfhonderd nieuwe pakketpunten openen. Vorig jaar kwamen er al 150 bij, meldt het postbedrijf in reactie op een uitzending van het consumentenprogramma Radar over overvolle pakketpunten.
PostNL heeft nu ruim 3400 pakketpunten en 121 pakket- en briefautomaten verspreid over het land. Maar dat blijkt niet voldoende. Volgens Radar worden er zo veel pakketjes aangeboden dat diverse winkeliers er geen raad meer mee weten en besluiten met het pakketpunt te stoppen. Gevolg: consumenten moeten verder reizen om hun pakketje op te halen of weg te brengen.
PostNL zegt diverse maatregelen te nemen om de druk op de pakketpunten te verlichten. Niet alleen komen er honderden punten bij, ook wordt steeds vaker naar zelfservicemaatregelen gekeken. Het gaat dan om pakket- en briefautomaten, maar ook om scan&go's waarmee klanten het pakket dat ze willen versturen zelf kunnen scannen en kunnen opsturen. PostNL denkt dat eind dit jaar zo'n driehonderd retailers een scan&go hebben. Verder kunnen consumenten sinds eind vorig jaar een retourpakket verzendklaar meegeven aan de bezorger.
c.t. de koning 10 mrt, 18:36