Minder dan een kwart van de Nederlanders loopt warm voor smarthome-apparaten. Dat is een daling ten opzichte van vorig jaar; toen was nog 27 procent van de consumenten positief over slimme producten. Dat blijkt uit de Smart Home Monitor van Multiscope.

24 procent van de 6300 respondenten is positief over de mogelijkheid om bijvoorbeeld op afstand de kamertemperatuur te regelen, de wasmachine aan te zetten of boodschappen te bestellen; een daling van drie procent ten opzichte van 2018.

Desondanks gaven Nederlanders inmiddels voor 2,5 miljard euro uit aan de slimme apparaten, een stijging van 800 miljoen in 2019 volgens Multiscope. Op dit moment zijn 3,3 miljoen huishoudens in het bezig van een of meerdere smarthome-producten (42 procent van de huishoudens ten opzichte van 29 procent in 2017). De meeste consumenten schaffen producten in de categorieën ‘verlichting en schakelaars’ en ‘energie en verwarming’ aan. De verkoop van slimme speakers groeide het snelst sinds 2018 (van 4 tot 19 procent).  

Voornaamste reden om een slim apparaat aan te schaffen zijn gemak en comfort, maar ook kostenbesparing. Consumenten die minder positief zijn geven aan dat hun huidige apparaten nog voldoen en/of dat ze de toegevoegde waarde van een smarthome-apparaat niet zien. 

IKEA breidde onlangs zijn smarthome-assortiment uit met een snelkoppelknop. Hiermee kun je een ‘sfeerscène’ activeren in je huis, zodat bijvoorbeeld het licht dimt, de rolgordijnen naar beneden gaan en er een muziekje opgezet wordt.