Supermarkten geven inzicht in voedselverspilling

Supermarkten geven inzicht in voedselverspilling

Nederlandse supermarkten verspillen gemiddeld 1,7 procent van al hun voedingsmiddelen. Dat blijkt uit onderzoek van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling, bestaande uit het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), Wageningen University & Research en het ministerie van Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit. Vijf Nederlandse supermarktketens gaven voor het onderzoek inzicht in hun voedselresten.

Albert Heijn, Jumbo, Aldi, Lidl en Plus (samen goed voor bijna 78 procent van de Nederlandse markt) rapporteerden over voedselverspilling binnen hun bedrijf. Van al het voedsel dat niet bij de consument terechtkomt bestaat 34,5 procent uit aardappelen, groenten en fruit. 31,5 procent is (afbak)brood en banket. In totaal wordt 7,7 procent van al het ingekochte brood en banket weggegooid, net als 2,9 procent van de verse vis- en vleeswaren, 2,7 procent van alle zuivel en eieren en 1,4 procent van de gekoelde kant-en-klaarproducten. 

"Om gericht actie te kunnen ondernemen op het terugdringen van voedselverspilling is het bezitten van betrouwbare data cruciaal", zegt Jennifer Muller van het CBL. De uitkomsten van de zogenoemde Zelfmonitor Voedselverspilling zijn dan ook 'zeer waardevol', stelt Muller. Het is nu feitelijk onderbouwd op welke productcategorieën het beste actie kan worden ondernomen, waardoor we doelgericht werken aan de branche-brede doelstelling: 50 procent vermindering van voedselverspilling in 2030."
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!