De honderd grootste A-merken waren vorig jaar goed voor bijna negen miljard euro omzet in de supermarkten. Ze boekten een groei van vier procent, blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 van onderzoeksbureau IRI.

Het is weliswaar de hoogste stijging in elf jaar tijd, maar die is voor een groot deel toe te schrijven aan prijsstijgingen door de btw-verhoging. Anders zou de groei minder dan twee procent zijn, zegt IRI.

Marlboro voert wederom de lijst aan. Het tabaksmerk staat al sinds 2014 bovenaan en ziet nog steeds de omzet stijgen, vorig jaar met 5,4 procent naar ruim 508 miljoen euro. Coca-Cola staat net als in 2018 op de tweede plaats (355 miljoen). Campina keerde dankzij de sterke vraag naar houdbare melk voor koffiemachines terug op het podium (279 miljoen) en verwees zo Heineken naar de vierde stek. De bierbrouwer had last van de tegenvallende zomer.

Dole, M&M's en L'Or zijn de grootste stijgers. Verkade is de grote verliezer. Dat komt volgens IRI door de rebranding van Verkade Digestives naar McVities.

Top 10 (omzet in miljoenen euro's)

1. Marlboro 508,7
2. Coca-Cola 355,0
3. Campina 279,7
4. Heineken 270,0
5. Camel 266,6
6. Unox 242,2
7. Lay's 241,8
8. Douwe Egberts 228,9
9. Dr Oetker 205,8
10. Hertog Jan 200,4

De gehele top 100 staat in het vandaag verschenen nummer van Foodmagazine.