De Bijenkorf vraagt 'groot offer' leveranciers

De Bijenkorf vraagt 'groot offer' leveranciers

De Bijenkorf betaalt zijn leveranciers zestig dagen later, blijkt uit een brief die RetailNews in handen heeft. Dat is het gevolg van de sluiting van alle warenhuizen op 18 maart. "We werken er hard aan om de online omzet te maximaliseren, maar we bevinden ons in een zeer uitdagende situatie waar de omzet helaas een stuk lager is dan gebruikelijk", schrijft inkoopdirecteur Ninke Gijzel.

Uit de brief blijkt dat twintig procent van de factuur binnen de normale termijn wordt betaald en de rest zestig dagen later. "Wij beseffen dat dit voor hen een groot offer is, maar alleen samen kunnen wij door deze bijzondere tijd heen komen", zegt een woordvoerder in een toelichting. "Uiteraard gaan wij desgewenst in overleg met onze leveranciers over deze maatregel."

Ook Douglas meldt aan zijn leveranciers dat de betalingen worden opgeschort. Tot nader order, schrijven ceo Willem Duthler en marketingdirecteur Ineke Schutter in de brief die in handen is van RetailNews. Online wordt er nu weliswaar meer omgezet, maar dat kan volgens hen het verlies offline niet compenseren. "We rekenen op uw medewerking en flexibiliteit om de negatieve effecten van de huidige situatie te minimaliseren", melden ze.

Een woordvoerster van Douglas meldt dat met de meeste leveranciers inmiddels een nieuwe betalingstermijn is afgesproken. Ze geeft daar verder geen bijzonderheden over, ook niet over de huidige betalingstermijn.

Zie ook: Hoe rekbaar zijn contracten ten tijde van crisis?

Reacties 9


Piet Langendam 2 apr, 02:37

Bob Ultee: volkomen met u eens: Een schitterend bedrijf dat in 150 jaar is opgebouwd.


Bob Ultee 1 apr, 16:29

'De kleine ondernemer', je moet je diep en diep schamen, wat ben jij een triest persoon... Jaloers waarschijnlijk. Niemand, de Bijenkorf, de Action, de kroeg op de hoek, niemand komt zonder schade door deze crisis. Sommige producten gaan misschien goed online, maar dat wisselt sterk per sector. Geen enkele retailer neemt zulke besluiten makkelijk of zo maar. Dit is nu juist een tijd voor samenhorigheid en begrip, en voor geduld. Niet de tijd om vanuit kleine, zielige jaloezie een ander aan te vallen. Knap dat jouw omzet op peil blijft, maar doe je oogkleppen eens af....


Tim Bloom 1 apr, 03:21

de bijenkorf is slecht


Frits Vries 31 mrt, 20:54

Bijenkorf is toch die zaak met een paar winkels.
Wat is de toegevoegde waarde in de retailmarkt ?


Pieter Klasen 31 mrt, 13:53

Jammer dat dit een eenzijdige beslissing is , iedere ondernemer zit in het zelfde schuitje gegeven deze crisis.En als ondernemers zijn wij van elkaar afhankelijk.
Waarschijnlijk heeft het woord "Zaken partner" bij de Bijenkorf een andere dimensie helaas......


Olaf Busch 31 mrt, 12:35

Verschil tussen de Bijenkorf en Action is inderdaad niet zo heel groot. Algemeen assortiment, interessant voor koopjesjagers, soms verrassend aanbod en keihard.


Cok Arkesteijn 30 mrt, 21:52

Alleen samen kunnen we door deze bijzondere tijd komen’, zegt de woordvoerder! Ja,ja, alleen de crediteur heeft het nakijken en de Bijenkorf kan verder met z’n hoge borst en de neus in de lucht!
Afschuwelijk!!


Weer Kritisch 30 mrt, 20:43

Action werd hier belachelijk gemaakt, kijken of de moraalridders nu ook hoog van de toren blazen...


“De kleine” Ondernemer 30 mrt, 19:34

Schandalig! Ze hebben toch ook een webshop? Dus er komt gewoon geld binnen! Zit in het zelfde schuitje, 1500m2 winkel is wel open echter nul omzet, online loopt gelukkig door! Daarom voorlopig geen extra geld, huurverlaging of betalings termijnen oprekken en dergelijke nodig.... Dit geeft echt een verkeerd signaal af voor de “kleinere” ondernemers met 1 tot 5 miljoen omzet die er gewoon keihard er tegen aan gaan!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!