De Bijenkorf betaalt zijn leveranciers zestig dagen later, blijkt uit een brief die RetailNews in handen heeft. Dat is het gevolg van de sluiting van alle warenhuizen op 18 maart. "We werken er hard aan om de online omzet te maximaliseren, maar we bevinden ons in een zeer uitdagende situatie waar de omzet helaas een stuk lager is dan gebruikelijk", schrijft inkoopdirecteur Ninke Gijzel.

Uit de brief blijkt dat twintig procent van de factuur binnen de normale termijn wordt betaald en de rest zestig dagen later. "Wij beseffen dat dit voor hen een groot offer is, maar alleen samen kunnen wij door deze bijzondere tijd heen komen", zegt een woordvoerder in een toelichting. "Uiteraard gaan wij desgewenst in overleg met onze leveranciers over deze maatregel."

Ook Douglas meldt aan zijn leveranciers dat de betalingen worden opgeschort. Tot nader order, schrijven ceo Willem Duthler en marketingdirecteur Ineke Schutter in de brief die in handen is van RetailNews. Online wordt er nu weliswaar meer omgezet, maar dat kan volgens hen het verlies offline niet compenseren. "We rekenen op uw medewerking en flexibiliteit om de negatieve effecten van de huidige situatie te minimaliseren", melden ze.

Een woordvoerster van Douglas meldt dat met de meeste leveranciers inmiddels een nieuwe betalingstermijn is afgesproken. Ze geeft daar verder geen bijzonderheden over, ook niet over de huidige betalingstermijn.

Zie ook: Hoe rekbaar zijn contracten ten tijde van crisis?