'Bijna een kwart meer online uitgaven over de grens'

'Bijna een kwart meer online uitgaven over de grens'

Nederlandse consumenten gaven in 2019 1,1 miljard euro uit bij buitenlandse webshops, een stijging van 22 procent. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en PostNL.

Voor de Thuiswinkel Markt Monitor onderzocht het onderzoeksbureau de online consumentenbestedingen in Nederland. Nederlanders gaven het afgelopen jaar online bijna een kwart meer uit over de grens ten opzichte van 2018. 

34 procent van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder kocht iets bij een buitenlandse webshop. Dat is een daling van acht procent in vergelijking met een jaar eerder, toen het er nog vijf miljoen waren. De cijfers laten een lichte daling van het percentage ‘crossborder shoppers’ zien in de categorieën IT, kleding en schoenen en ‘personal lifestyle’. Met name in de categorieën speelgoed en consumentenelektronica ziet GfK een sterke stijging.

Ook is het aandeel van de aankopen die over de grens zijn gedaan binnen de totale online bestedingen toegenomen: van 3,4 procent in 2018 naar 4,2 procent in 2019. Volgens de onderzoekers is dit nog steeds een laag aandeel in vergelijking met de landen om ons heen, wat betekent dat de Nederlandse consument nog steeds een sterke voorkeur heeft voor webwinkels uit eigen land. 

China is, net als voorgaande jaren, de populairste bestemming voor crossborder shoppende Nederlanders (49 procent). Ook Duitsland wint aan populariteit (van 17 naar 21 procent), terwijl Groot-Brittannië minder populair wordt (van 15 naar 11 procent). 

Reacties