HEMA-eigenaar wil schuld van warenhuisketen saneren

HEMA-eigenaar wil schuld van warenhuisketen saneren

Marcel Boekhoorn, eigenaar van HEMA, stuurt aan op een schuldsanering bij de warenhuisketen. Dat meldt het FD. Boekhoorn is bereid nieuw, eigen vermogen in het bedrijf de steken, maar wil dan dat schuldeisers HEMA ook tegemoet komen. 

"We zeggen intern: HEMA is een toptent, maar met een verkeerde schuldstructuur", aldus Corné Melissen, partner bij Ramphastos Investments, de investeringsmaatschappij van Boekhoorn. 

Boekhoorn moet in juni dit jaar vijftig miljoen euro terugbetalen aan zijn schuldeisers. Daarnaast heeft HEMA een schuld die mee is gekomen door de vorige eigenaar Lion Kapital. Die schuld bestaat voor het merendeel (750 miljoen euro) uit obligaties. Ramphastos is momenteel bezig met het herstructureren van die obligaties, met als doel de schuldenlast omlaag te krijgen. Een van de manieren om dat te doen, is door eigen geld in HEMA te steken. 

"We kunnen de aflossing van deze lening zeker financieren. We zijn liquide. Er loopt zelfs nog een acquisitieproces", zegt Melissen. Momenteel wordt uitgezocht wie de eigenaren van de leningen zijn en HEMA wil het gesprek aangaan met deze eigenaren. Daar gaat de coronacrisis ook een onderwerp van gesprek zijn. 

"We verkeren in een giga-crisis, net als andere retailbedrijven", zegt Melissen. HEMA meldde vorige week dat de keten in april en mei nog maar de helft van de huur van zijn winkelpanden betaalt. Een periodieke loonsverhoging van het personeel is bovendien uitgesteld tot na de zomer.

 

Reacties 9


Ferd Latour 6 apr, 11:08

Als mijn informatie klopt is de schuldenlast (deels) veroorzaakt door een constructie waarbij de investeringsmaatschappij de koopprijs onmiddellijk als schuld op de balans voor het gekochte bedrijf zet. Daarmee casht de investeringsmaatschappij meteen en niet het bedrijf alle zeilen bij zetten om te overleven. Dat is denk ik ook met Hema gebeurt.
Het is vreemd dat anderen nu aan de schuldsanering moeten mee betalen terwijl de investeringsmaatschappij de schapen op het droge heeft en houd.


Ton Bos 6 apr, 11:49

Boekhoorn was voor, ttv en na de overname volledig bekend met de finanancieringsstructuur. Daar zal bij het bepalen van de overnameprijs ongetwijfeld rekening mee zijn gehouden. Uiteraard is hij gerechtigd een poging te doen andere bedrijven mee te laten betalen aan de redding van Hema. Daar zal openheid tegenover moeten staan. ‘Dictaten’ of chantage zal niet helpen. Het goede voorbeeld en samenwerkingsbereidheid, bijv met Jumbo, misschien wel. Laten we hopen dat dit pokerspel niet verkeerd afloopt. Dat is niet alleen slecht voor alle Hema medewerkers, maar zeker ook voor alle binnensteden en geheel retail NL.


Jan Havinga 6 apr, 12:20

Wat heeft Ahold dit goed gezien.


Frits Vries 6 apr, 12:22

Alles wat de hema verkoopt.kun je elders kopen en meestal goedkoper en kwalitatief beter.
Jip en janneke zijn uitgespeeld.


Frits Verburg 6 apr, 13:25

Het enige wat uniek is , is de Hema Rookworst. Maar die kan ook prima verkocht worden in een AH of Jumbo. Geen toegevoegde waarde meer dus eindig. Net zoals Blokker...


C M 6 apr, 15:55

De magie is weg, evenals de sympathie bij het publiek. Vroeger had je ook nog binding met de formule maar dat hebben de vorige eigenaren onder directie van van Zetten grondig vernietigd. De schade is aangericht en ik vrees onherstelbaar.


Koen de Koning 6 apr, 17:58

met een omzet van 1.26 miljard (2018) verdeeld over 800 winkels kan je niet zeggen dat het een waardeloze zaak is. Dat kan je vinden, maar de feiten zijn anders. Het is op het moment geen top tent, maar de boel draait. Alleen met een schuldenlast van 750 miljoen en 50 miljoen aan rente die afgelost moet worden blijft er weinig over om te investeren.


Ineke Kamermans 7 apr, 18:00

Vroeger had HEMA nog artikelen die écht “Helden” werden genoemd. Tegenwoordig koop je die artikelen kwalitatief beter en goedkoper bij veel andere retailers.

De CEO Tjeerd Jegen kan nog veel leren van Action en andere retailers. Hij is echter druk op zijn Instagram met “selfies maken” met medewerkers in de winkels en is de klant al lang geleden uit het oog verloren....


Pim Mattheus 8 apr, 14:10

Welke onzin en negatieve reacties, wie weet het beter? Laten we wat aardiger zijn voor elkaar en houd afstand, zover als mogelijk!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!