De hamsterpiek is achter de rug. Supermarkten stelden dat al vast en het blijkt ook uit de recentste cijfers van onderzoeksbureau IRI. De omzet daalt zelfs een beetje.
Vorige week bedroeg de omzet 834,5 miljoen euro, twee procent minder dan de week ervoor. Vergeleken met vorig jaar is er een stijging van acht procent. In de eerste week van de coronacrisis werd een topomzet geboekt van 996,3 miljoen. De omzet van gemakswinkels, zoals AH to go en Jumbo City, blijft dalen. Maar de teruggang van vier procent is minder sterk dan die van de laatste weken. Vergeleken met vorig jaar is de daling enorm: 55 procent minder.
Online zit in de lift. Er werd vijf procent meer omgezet dan de week ervoor: 33,6 miljoen euro. Dat is 49 procent meer dan een jaar geleden.
Gezondheidsproducten blijven onverminderd populair, stelt IRI vast op basis van cijfers van supermarkten en drogisterijen. In de weken elf en twaalf werden zes keer zoveel thermometers verkocht als een jaar geleden. Bij vitamine C-producten was dat meer dan vijf keer zoveel.
Reacties 0