De foodretail beseft steeds beter haar grote invloed op de gezondheid van klanten. Toch mag het allemaal nog een stuk ambitieuzer, zegt huisarts en gezondheidsgoeroe Tamara de Weijer in het aprilnummer van RetailTrends.
Als huisarts krijgt De Weijer dagelijks te maken met het verband tussen leefstijl en gezondheid. Patiënten moeten volgens haar actief hulp krijgen om die gezonde leefstijl in praktijk te brengen. “Supermarkten en speciaalzaken doen hier wel wat mee, maar het mag allemaal veel ambitieuzer. Er is de afgelopen vijf jaar zeker vooruitgang geboekt, maar ik ben ongeduldig. Grotere stappen zijn nodig.”
Als De Weijer de baas was van een supermarktorganisatie zou ze ‘alles op alles zetten’ om klanten te verleiden tot het maken van gezonde keuzes. “Geen promoties meer voor alcohol en ook niet voor ultra processed foods. Het menselijk lichaam snapt dat soort sterk bewerkte voedingsmiddelen niet.” De detailhandel heeft volgens haar een unieke positie om dit positief te beïnvloeden. “Het gaat om miljoenen mensen die elke dag weer beslissen wat ze gaan eten.”
In het aprilnummer van RetailTrends gaan we met Tamara de Weijer op foodsafari in haar lokale Albert Heijn. Benieuwd naar haar bevindingen? Lees het artikel hier online of meld je eerst aan als member.
Herman van Wissen 14 apr, 15:01