Action ziet omzet met zeventig procent dalen

Action ziet omzet met zeventig procent dalen

Mede door het sluiten van negenhonderd vestigingen in het buitenland zag Action door de coronacrisis zijn omzet met zeventig procent dalen. Maar volgens ceo Sander van der Laan kan Action het nog wel even volhouden, meldt hij aan De Financiële Telegraaf.

"Het is hard werken", stelt Van der Laan. "In Nederland zijn alle 388 winkels gewoon open, er komen minder klanten, maar ze kopen meer." Het bestedingsbedrag is bovendien wat veranderd. In de eerste weken werden bijvoorbeeld veel schilderartikelen en sportartikelen verkocht. 

De discounter mag in Frankrijk, Oostenrijk en Duitsland mondjesmaat zijn winkels weer openen. "We gaan ervan uit dat volgende maand alle winkels weer geopend zijn", aldus Van der Laan. De ceo meent dat Action het nog wel even kan volhouden. Vorig jaar werd een omzet gerealiseerd van 5,1 miljard euro, een stijging van 21 procent ten opzichte van 2018. 

Action kwam eerder deze maand slecht in het nieuws omdat de discounter zijn leveranciers dertig dagen later zou betalen. Volgens Van der Laan is dat niet terecht.  "Het was een tijdelijke maatregel voor een periode van drie weken, onder meer omdat we er eerst vanuit gingen dat alle 1600 winkels de deuren moesten sluiten." De retailer betaalt iedereen sinds afgelopen dinsdag weer op tijd, daar zijn ook de leverancies van op de hoogte gesteld.

Reacties 7


Jamie X 17 apr, 12:37

Deze opmerkingen slaat kant noch wal, het gaat over sluiting van 900 winkels in het buitenland ivm corona, wat heeft dit a te maken met de productkwaliteit, b met het betalen van leveranciers en c waar komt in vredesnaam de informatie vandaan over 70 winkels die gedwongen gesloten zouden zijn? En hoezo moet Action de winkels in Nederland sluiten als de overheid dit niet nodig acht? Lijkt mij een stukje verantwoordelijkheid tov de ruim 50.000 medewerkers om de inkomsten te borgen toch, anders kunnen de leveranciers en de medewerkers niet worden betaald. En als het mensen niet bevalt, gaan ze toch niet naar de winkel, dat heet namelijk eigen verantwoordelijkheid.
En niemand heeft het over de donaties van oa mondkapjes die Action in verschillende landen heeft gedaan, dat hoeven ze ook niet te doen he.
Er wordt altijd maar negatief gedaan over dit bedrijf, terwijl een Blokker en een HEMA worden gezien als nederlands erfgoed en Action dit net zo goed is. Er wordt op een eerlijke manier en door hardwerkende mensen, veel geld verdiend in het moeilijke retaillandschap dat er al jaren is, wat is daar mis mee? Ik heb er zelf jaren met veel plezier gewerkt en ben en blijf trots op dit bedrijf. Wordt inmiddels wel een beetje moe van het gezeik over Action altijd..... Gun een ander toch ook eens succes en verdiep je ergens in voordat je reageert


Frits Mulder 16 apr, 23:25

In tijden dat we als retailers er alles aan doen de veiligheid van klant en medewerkers goed te organiseren maakt Action er een potje van.
Zowel binnen de winkel als er buiten heeft iedereen lak aan de afspraken en vragen zelfs medewerkers om meer controle van Boa’s. Dit bedrijf leeft in deze tijd boven de wet. Complimenten voor Arnhem die de deuren dicht heeft gedaan.
Samen op weg naar een verantwoordelijke samenleving....helaas kent deze organisatie geen enkel fatsoen.
Ik zou zeggen..pak je verantwoordelijkheid en denk even niet aan de centen.


Chris Krijger 16 apr, 20:27

Er zijn tal van merkartikelen te koop de kwaliteit van de meeste goederen is zeker niet slecht


Buub Brussee 16 apr, 20:20

Betaal je leveranciers op tijd!


tom van veen 16 apr, 16:40

niet zo gek als ongeveer 70 van de winkels gedwongen gesloten is


ger boer 16 apr, 15:02

Laat ze dan ook even vertellen , dat het investerings- maatschappij 3i de eigenaar,van action ,er al de laatste jaren 2,8 miljard dividend naar zich zelf hadden overgemaakt , laat die maar wat dividend terug storten.


ikke weet het 16 apr, 14:21

Misschien niet zo raar, misschien worden de mensen eindelijk wakker, en zijn ze o.a. uitgekeken op de "kwaliteit"die er verkocht wordt.
Dan nog maar niet te spreken over de vele terugroep acties ivm de veiligheid.

Verder zullen er veel klanten zijn die het elke week met een beperkt budget moeten doen, deze hebben meestal een vast bedrag in valuta, en als je dan de klant verplicht om ALLEEN te kunnen pinnen, dan lopen deze klanten weg.
Al dan niet met het artikel wat ze dan niet betaald hebben, ik heb dit met eigen ogen gezien.
Klant moest verf hebben en had geen pinpas, en liep er met blik verf zo uit, en wenste ze nog een fijne dag, en niemand die iets zij of deed.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!