Consumentenvertrouwen nog nooit zo hard gedaald

Consumentenvertrouwen nog nooit zo hard gedaald

Het vertrouwen van consumenten is de afgelopen tijd enorm verslechterd door de coronacrisis. Volgens cijfers van het CBS daalde het consumentenvertrouwen van -2 in maart naar -22 in april. 

Het gaat om de grootste daling ooit gemeten, maar -22 is niet de laagste stand ooit. Die werd gemeten in maart 2013 (-41). Het consumentenvertrouwen was het hoogst in januari 2000 (36). 

Consumenten oordelen deze maand fors negatiever over de economie dan in maart. De ‘deelindicator economisch klimaat’ ging van -8 naar -31. Het oordeel van de consument over de economie in de komende twaalf maanden is nog nooit zo negatief geweest. Het vorige dieptepunt werd bereikt in november 2011, tijdens de economische crisis.

Ook op het gebied van koopbereidheid was de daling nog nooit zo groot; die ging van 2 in maart naar -17 in april. Consumenten beoordelen hun financiële situatie voor de komende twaalf maanden negatief en vinden de tijd veel ongunstiger voor het doen van grote aankopen dan een maand eerder. Het CBS registreerde ook nog een positieve ontwikkeling: het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden was positiever dan daarvoor.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!