De omzet van supermarkten groeit dit jaar naar verwachting twee keer zo hard door de uitbraak van het coronavirus. Dat meldt marktonderzoeker Nielsen. 

Nielsen verwacht dat de omzet dit jaar met 5,7 procent zal groeien, tegenover 2,7 procent vóór de coronacrisis. "In tijden van economische zorgen of recessie zou je denken dat supermarkten een negatieve invloed kunnen ondervinden, maar het is eigenlijk het omgekeerde", aldus Nielsen-analyticus Hans Feenstra. Nu de consument meer tijd thuis doorbrengt, doet hij juist vaker boodschappen. "Tijdens de lockdown geven consumenten meer geld uit aan boodschappen dan gewoonlijk, maar ook op de langere termijn verwachten we dat door minder horecabezoek er een verschuiving zal plaatsvinden van horeca naar supermarkten."

Ook voor het jaar 2021 verwacht het onderzoeksbureau extra omzetstijging voor de branche. Vorige week was de groei van de supermarkten met bijna achttien procent ten opzichte van vorig jaar eveneens bovengemiddeld. Dat komt volgens Nielsen door de toegenomen aankopen in de aanloop naar Koningsdag.

Toch komen lang niet alle supermarkten als winnaar uit de coronacrisis. Ook zij voelen de effecten van alle beperkende maatregelen, zowel direct als indirect. "Het rooskleurige beeld zoals wordt geschetst valt dan ook niet branchebreed te maken."