Consument verkiest boerenwinkel vaker boven supermarkt

Consument verkiest boerenwinkel vaker boven supermarkt

Rechtstreeks kopen bij de boer heeft door de coronacrisis een enorme vlucht genomen, meldt De Telegraaf. Consumenten mijden vaker de supermarkt en verruilen hun boodschappen voor producten uit de regio.

Boerenwinkels boeken in de afgelopen weken omzetstijgingen tot wel tachtig procent. Dat zegt voorzitter Wessel van Olst van de coöperatie Landwinkel (een samenwerking van 91 landbouwers met een eigen boerenwinkel) tegen de krant. "We zien heel veel nieuwe klanten en dat komt grotendeels door corona", aldus Van Olst. "Door het virus is er heel veel veranderd en merken we dat er ook een grotere groep mensen is die anders is gaan denken."

De trend waarbij consumenten rechtstreeks bij de boer kopen, was al langer zichtbaar. Volgens de laatste cijfers van Wageningen University waren er in 2018 ruim drieduizend landbouwbedrijven die aan boerderijverkoop deden, goed voor een omzet van 271 miljoen euro. In 2013 waren dat nog 2720 bedrijven, met een totale omzet van 142 miljoen euro.

Van Olst verwacht niet dat supermarkten de opmars van de boerenwinkels afremmen, zoals het geval was bij biologische winkels. "Supermarktketens proberen weleens streekproducten in de schappen te leggen, maar zij zijn er niet op ingericht, ze missen de beleving en de gunfactor."

Lees ook: Vers, lokaal en met een sterk verhaal, dat willen consumenten. Nieuwe matchmakers spelen daar slim op in en koppelen boer en bord direct aan elkaar. Even naar de bakker, visboer en groentejuwelier – maar dan online.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!