Bol.com en Wehkamp hebben de beveiliging van hun webwinkel het best op orde. Voor supermarkten valt er op dit vlak nog veel te winnen. Dat blijkt uit onderzoek van cybersecurityplatform SecuriGuide onder 67 webwinkels.
Voor het onderzoek is gekeken naar drie verschillende beveiligingscriteria waar vervolgens een gemiddelde score uit is gedestilleerd. De categorie ‘online warenhuizen’ scoort hier met 67 procent het hoogst, met bol.com en Wehkamp als koplopers. Ook de categorie ‘sport- en vrijetijdsartikelen’ doet het goed (65 procent), met onder meer de webwinkels van Decathlon en ANWB. Supermarkten hebben hun beveiliging gemiddeld het slechtst op orde.
De onderzoekers keken onder meer naar de aanwezigheid van het SSL-certificaat, het bekende ‘slotje’ bovenin de browser. Dit was bij bijna alle webwinkels op orde: de gemiddelde score was 97 procent. Hier deden supermarkten het juist het best. Daarnaast is gekeken of er gebruik wordt gemaakt van DNSSEC, een beveiliging tegen hackers. Bij slechts 33 procent van de webwinkels was dat het geval en de gemiddelde score op dit gebied was slechts vijftig procent.
Tot slot is gekeken naar ‘security headers’, een tool die aangeeft hoe de browser zich moet gedragen tijdens de communicatie met de website. Ook hier valt nog winst te behalen, gezien de gemiddelde score van zeventig procent.
Reacties 0