Appdate: Kleding passen in coronatijden

RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week onder meer een app waarmee shoppers contactloos kleding kunnen 'passen'.

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van MySize, Lidl en de samenwerking tussen Shopify en Pinterest.

MySize
De Israëlische app MySize bestond al een tijdje, maar heeft onlangs een functie toegevoegd om een nieuw probleem op te lossen. Namelijk het probleem van gesloten pashokjes bij veel kledingwinkels, wegens de coronamaatregelen. Om er toch achter te komen welke maat klanten nodig hebben, kunnen ze de MySizeID-app gebruiken. Daarmee kunnen ze thuis een kledingstuk dat goed past uit hun kast trekken en opmeten door hun telefoon erover te laten zweven. Dat was al handig voor online shoppers, maar binnenkort kunnen gebruikers van de app ook in de winkel een QR-code of barcode scannen om erachter te komen welke maat ze moeten hebben – mits het kledingmerk aangesloten is bij MySize. Met de app kan ook contactloos worden betaald. “Dit zijn ongekende tijden en het coronavirus maakt touch-free winkelen noodzakelijk”, stelt MySize-ceo Ronen Luzon.


Pinterest en Shopify
Pinterest en Shopify lanceren samen een nieuwe app waarmee aangesloten retailers van Shopify snel hun aanbod op Pinterest kunnen plaatsen. Pinterest-gebruikers die inspiratie opdoen op het platform kunnen de producten zo direct kopen bij de ruim één miljoen retailers die hun aanbod via ‘shoppable Pins’ aanbieden. Verkopers kunnen in de app tags gebruiken, catalogi opnemen en producten automatisch bijwerken. Daarnaast kunnen ze er advertenties kopen en biedt de app een overzicht van hun verkoopprestaties via het platform. De app is al beschikbaar in de Verenigde Staten en Canada, Nederland volgt over een paar weken. “In samenwerking met Pinterest hebben we een nieuwe, krachtige marketingtool voor verkopers gecreëerd, waarmee ze hun producten kunnen delen met een nieuw publiek”, aldus Satish Kanwar van Shopify.

Lidl
Sinds de uitbraak van het coronavirus stortten meerdere ontwikkelaars zich op apps waarmee klanten kunnen checken hoe druk het in de supermarkt is, met apps als Supermarket Check en ShopSafe als resultaat. Ook Lidl wil zijn klanten digitaal op de hoogte houden, door een nieuwe functie voor WhatsApp toe te voegen. Het supermarktconcern laat via die app geautomatiseerde chatbots zijn klanten inlichten over de drukte in de filialen, door middel van realtime data en het aantal klanttransacties. Vooralsnog zijn alleen de supermarkten in Ierland aangesloten bij de functie. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen