'Populariteit online boodschappen houdt ook na de crisis aan'

'Populariteit online boodschappen houdt ook na de crisis aan'

Een groot deel van de Nederlandse consumenten verwacht ook na de crisis vaker online boodschappen te doen. Vooral dranken (+7 procent), vers (+5 procent) en verpakt voedsel (+6 procent) worden naar verwachting vaker online gekocht dan vóór de uitbraak van het virus, blijkt uit onderzoek van Nielsen.

Nielsen onderzocht de gevoelens van consumenten ten aanzien van de virusuitbraak. Uit de studie blijkt dat 26 procent van de Nederlandse consumenten denkt dat de gevolgen van het coronavirus op de lange termijn blijven bestaan. Minder dan de helft zegt dat ze na de pandemie hun oude koopgedrag zullen hervatten. 

"In Nederland zijn er belangrijke veranderingen in de manier waarop de consument na COVID-19 wil gaan winkelen", aldus Sonja van den Berg, consumer insights leader Benelux. Zo stegen e-commerce shopping-intenties met zeven procent voor dranken, vijf procent voor versproducten en zes procent voor verpakte voedingsmiddelen. “Deze cijfers vertegenwoordigen een grote versnelling voor een e-commerce markt voor boodschappen die al vóór COVID van start ging. Door het definiëren van meer naadloze offline naar online ervaringen en met de juiste technologie kunnen retailers de loyaliteit van nieuwe shoppers echt versterken en hun groei versnellen". 

Ook heeft Nielsen vandaag zijn wekelijkse update over de Nederlandse supermarktomzet uitgebracht. Die steeg met 12,6 procent in week 19 (tot en met 10 mei) ten opzichte van een jaar eerder. Voor 2020 voorspelt de marktonderzoeker een groei van 5,7 procent voor de supermarkten. Vóór de coronacrisis bedroeg de verwachte groei 2,7 procent. 


 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends