'E-bike niet aan te slepen door coronacrisis'

'E-bike niet aan te slepen door coronacrisis'

De populariteit van e-bikes neemt fors toe door de coronacrisis, meldt fietsfabrikant Stella. Nederlanders zijn door de maatregelen op zoek naar oplossingen voor het dagelijks vervoer en geven een andere invulling aan hun vakantie. 

De Nunspeetse fietsfabrikant verwijst naar een onderzoek onder nieuwslezers van diverse dagbladen met zo'n 1300 respondenten. Bijna de helft (43 procent) van hen geeft aan vaker te fietsen door de coronacrisis. Twintig procent zegt zijn of haar huidige vervoersmiddel te willen vervangen door een e-bike. Bij steeds meer Nederlanders maakt fietsen ook onderdeel uit van hun vakantieplannen; tien procent is van plan om het vakantiegeld te gaan besteden aan een elektrische fiets. Waar de sport voorheen vooral onder 50-plussers populair was, geeft ook 63 procent van de mensen tussen de 35 en 50 jaar aan vaker te fietsen.

Volgens Stella wordt de e-bike steeds meer gezien als een betrouwbaardere, duurzamere en gezondere mobiliteitsoplossing dan het openbaar vervoer, nu social distancing bij het nieuwe normaal hoort. "Over de hele wereld past men het dagelijks vervoer aan, worden steden omgebouwd tot fiets-walhalla’s en is de vraag naar e-bikes enorm aan het toenemen", aldus een woordvoerder. "Ook bij Stella merken we dat de vraag naar e-bikes toeneemt." De Testcenters van Stella zijn geopend, maar de fabrikant werkt alleen met persoonlijke afspraken. 

Vorige week haalde VanMoof, fabrikant van elektrische stadsfietsen, al 12,5 miljoen euro aan groeigeld op om 'aan de toegenomen vraag te voldoen'. De verkoopstijging van VanMoof e-bikes in Nederland bedroeg over de maanden februari, maart en april 140 procent ten opzichte van een jaar eerder. In Duitsland bedroeg de stijging zelfs 226 procent.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends