La Place houdt zijn deuren voorlopig nog dicht, ook na 1 juni. De horecaketen worstelt met de nieuwe inrichting van zijn restaurants. Dat zegt de cfo van Jumbo (eigenaar van La Place) Ton van Veen tegen het FD.
“Als mensen zelf langs buffetten lopen en maaltijden samenstellen is hygiëne en 1,5 meter afstand houden nog niet zo eenvoudig”, aldus Van Veen. Zolang Jumbo de veiligheid voor zijn klanten en personeel niet kan garanderen, blijft het grootste deel van de circa honderd La Place-vestigingen gesloten. Slechts tien tot twintig filialen zullen per 1 juni hun deuren openen. Een dure beslissing; sinds de sluiting verliest Jumbo elke vier weken zes tot zeven miljoen euro aan de zelfbedieningsrestaurants. “Als dat een jaar aanhoudt, neemt dat een behoorlijke hap uit de winst van Jumbo Groep Holding.”
Om uiteindelijk toch te kunnen draaien in de anderhalvemetereconomie werkt Jumbo momenteel aan een ‘La Place 2.0’, waar de nadruk ligt op snelheid en voorverpakt voedsel. Ondertussen is 85 procent van het personeel ingezet bij de Jumbo-supermarkten, waar het juist drukker is door de coronacrisis. “Eigenlijk maakt ons bedrijf twee enorme uitersten mee”, stelt de cfo. “Met Jumbo stomen we hard op en presteren we met tien procent autonome omzetgroei beter dan de markt. Maar met La Place zitten we precies aan de verkeerde kant van de streep.”
Reacties 0