Spar realiseerde over het boekjaar 2019 een wereldwijde omzet van 37,1 miljard euro, een groei van 4,35 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de supermarktketen. Nederland was een uitschieter, met een omzetgroei van 22,8 procent.
Op 31 december 2019 had Spar International 13.320 winkels in bijna vijftig markten. Dat zijn er 208 meer dan het jaar daarvoor. In de laatste vier jaar kwamen er twaalfhonderd nieuwe Spar-filialen bij. In West-Europa steeg de omzet met ruim 3,5 procent naar 22,9 miljard euro en in Nederland nam de omzet zelfs met 22,8 procent toe. Die groei heeft Spar naar eigen zeggen weten te realiseren met zijn multi-format uitbreidingsstrategie.
De coronacrisis heeft de ‘ware kwacht’ van Spar aan het licht gebracht, voegt ceo Tobias Wasmuht toe. Vooral de buurtwinkels deden goede zaken, ondanks de lockdown in veel landen. Daarnaast kon de keten volgens Wasmuht de verspreiding van het virus ‘op de voet volgen’ omdat Spar (bijna) overal ter wereld actief is. Ook op het gebied van e-commerce heeft de supermarktketen stappen gezet; daar is Spar nu actief in 25 landen.
Beluister hier de RetailTrends-podcast met John van der Ent, ceo van Spar Holding.
Reacties 0