Dieren op plekken waar het normaal zwart ziet van de mensen. Geen smog, maar blauwe luchten rond de Mount Everest. De lockdown bood ons een inkijkje in een andere wereld – ook voor retailers. Wordt duurzaamheid nu écht de nieuwe norm of gaan alle groene beloftes de prullenbak in?


Het is een blunder als we niet groener uit de crisis komen. Dat betoogde een groep van 170 Nederlandse wetenschappers in april, in een manifest waarmee ze zich richtten tot de politiek. De coronacrisis zou een unieke gelegenheid zijn om de maatschappij radicaal te verduurzamen. Ook de consument moet daaraan zijn steentje bijdragen: die gaat volgens hen minder consumeren in ‘luxueuze en verspillende’ en meer in ‘noodzakelijke, duurzame en betekenisvolle’ vormen. Een verschuiving waarin een groeiende groep consumenten zich vóór de crisis al kon vinden en waar steeds meer (retail)bedrijven de laatste jaren op in speelden. De coronacrisis lijkt het groene bewustzijn zelfs een boost te geven: het aantal Nederlanders dat zich ‘veel’ of ‘enige’ zorgen maakt over de klimaatverandering steeg volgens...