Opeens was daar corona. En opeens ging heel Holland online. Dat hebben webshops geweten. In plaats van snelheid beloofden ze vertragingen, terwijl de omzetten door het dak gingen. Een blijvertje? Het zou zomaar kunnen.


De winkelstraat gaat al jaren gebukt onder de stormachtige groei van online winkelen, toch? Maar in de recentste metingen leek daar langzaam een afvlakking in te ontstaan. Groeiden de online consumentenbestedingen in 2017 nog met dertien procent, een jaar later was de stijging nog tien procent en vorig jaar zeven procent, aldus de Thuiswinkel Markt Monitor. Dat is nog altijd beduidend meer dan de overall retailgroei die het CBS noteerde in 2019 (drie procent, inclusief de online groei) maar de hardcore stenenwinkeloptimist zal er hoop uit hebben geput. Zet de trend door, dan stabiliseert het online omzetaandeel in de detailhandel straks wellicht, waarmee de dominante positie van de winkelstraat fier overeind blijft.


En toen kwam corona. Consumenten bleven thuis en waar fysieke winkels de straten met lede ogen zagen leegstromen, draaiden webwinkels overuren. Binnen no-time lag de webwinkelomzet zestig...