Consument en shopper. We gebruiken ze vaak als synoniem, maar ten onrechte, stelt Mike Anthony, marketinggoeroe en keynotespreker bij Catch the Shopper op 14 september. De overeenkomst: beide begrippen zijn onmisbaar voor retailers en merken. Durf ermee te experimenteren, maar denk niet te veel na.


Koffie. Een onmisbaar begin van de dag voor miljoenen, misschien wel miljarden mensen. De geur van verse koffie en de eerste slok bij het ontbijt kunnen een waar geluksmoment zijn. Dat is in ieder geval zo voor Mike Anthony, naast koffiefanaat ook oprichter en ceo van consultancybureau Engage en pionier op het gebied van shoppermarketing. Plaats je exact diezelfde koffie niet in de context van de ontbijttafel maar van de supermarkt, dan is dat wow-gevoel een stuk minder. Dan is het plotseling een rij gestapelde pakken of dozen. Niet de ster van de show, maar gewoon een product tussen tienduizenden andere artikelen. Eén item op een boodschappenlijstje. Het verschil: in het eerste geval ervaar je koffie als consument, in het tweede als shopper.


Het tot de verbeelding sprekende voorbeeld lijkt een open deur, maar is volgens...