'Supermarkt met discounter als buur loopt 75 duizend euro mis'

'Supermarkt met discounter als buur loopt 75 duizend euro mis'

Een discounter als buurman kost supermarktondernemers zo'n 75 duizend euro brutowinst op jaarbasis. Dat komt doordat ze 0,6 procentpunt aan marge inleveren.

Dat meldt financieel retailspecialist Marshoek in de Benchmark Supermarkten 2019. De aanwezigheid van zogenoemde merkendiscounters (Nettorama, Dirk en Vomar) werkt zwaarder door dan die van de 'harddiscounters' Aldi en Lidl. 

Uit het onderzoek blijkt dat de omzet bij de servicesupermarkten wel stijgt als er een discounter in de buurt zit. Consumenten blijken beide supermarkten te bezoeken.

Reacties 3


Anton Toet 23 jun, 09:38

U vergeet een ding het zijn ook de supermarkten die ook de kleine ondernemer kapot hebben gemaakt, maar helaas lees daar weinig over, ik vind het vrij hypocriet, om deze stelling te nemen
Waar is de kleine kruidenier, die zijn toch ook kapot gemaakt, en ga zo maar door, ik vind het vrij en erg dom, dat u zegt ze lopen €75,000 mis.


Ina Kremers 23 jun, 12:42

Klopt helemaal. Geen kleine winkels meer. En ik kijk ook naar de goedkopere. Reken het eens om naar gulden prijs. Is toch vreselijk. Zei maar jammeren over dat en dat loop ik mis. Ik moet het doen van een minimum.


Sven D 4 jul, 23:05

Is de kleine ondernemer kapot gemaakt of heeft hij zich niet kunnen onderscheiden van de supermarkt? Veel goede speciaalzaken zijn er zeer bij gebaat dat er een super om de hoek zit.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!