IRI verwacht dit jaar een totale omzetgroei van 7,2 procent voor supermarkten; een groei van ruim 2,9 miljard euro. Eerder rekende het onderzoeksbureau nog op een omzetgroei van 4,7 procent.
De prognose betreft de verwachte omzetgroei van de Nederlandse supermarkten inclusief hard discount en de online verkopen van de traditionele supermarkten. Het groeicijfer van week 1 tot en met week 23 staat, gedreven door de coronacrisis, inmiddels al op 9,2 procent ten opzichte van diezelfde periode vorig jaar. “We verwachten dat ook in de zomerperiode het groeicijfer nog relatief hoog zal liggen, aangezien er meer mensen dan vorig jaar hun vakantie in Nederland zullen vieren, maar dat daarna de groei minder zal worden”, aldus Hans Huttenhuis, senior strategic insights analyst retail bij IRI Nederland.
De verwachte afname van de groei heeft te maken met de heropening van horecazaken, waardoor er weer meer buitenshuis wordt geconsumeerd. Daarnaast zijn de economische vooruitzichten door de crisis minder rooskleurig. Om die reden komt IRI uit op een prognose van 7,2 procent groei voor week 1 tot en met week 52 van dit jaar.
Reacties 0