De coronacrisis zorgde voor een stijging in de onlineverkopen. Volgens Wijnand Jongen, ceo van belangenorganisatie Thuiswinkel.org, is die toename blijvend. "De heropening van de winkels laat wel wat impact zien, maar niet zoveel als je zou verwachten", stelt Jongen in het juninummer van RetailTrends.
De verklaring is volgens Jongen eenvoudig: veel mensen die door het thuiszitten het gemak van online shoppen hebben ontdekt, zijn niet meer van plan daarmee te stoppen. Jongen schat dat een kwart van de nieuwe online shoppers blijft.
Niet alleen is er sprake van nieuwe onlineconsumenten, ook wordt de groei verder aangewakkerd door mensen die al volop online winkelden, maar dat nu in andere sectoren zijn gaan doen én tegen hogere bonbedragen. "Kortom, aan alle knoppen waaraan je kunt draaien om meer verkopen te genereren is dat de afgelopen maanden gebeurd", zegt Jongen. "En mijn verwachting is dat een belangrijk deel daarvan behouden blijft."
Lees in het juninummer van RetailTrends het volledige interview met Jongen.
Loes Konings 25 jun, 13:13