De Duitse doe-het-zelf-keten Hornbach heeft een goed kwartaal achter de rug. De omzet steeg van maart tot en met mei met 17,8 procent.
Hornbach is er zeer over te spreken, omdat internationaal bijna de helft van zijn bouwmarkten tijdelijk gesloten waren vanwege de coronacrisis. De vijftien Nederlandse vestigingen bleven open en hebben samen met de onlineverkopen sterk bijgedragen aan de groei. Doordat door de crisis veel mensen noodgedongen thuis bleven, sloegen ze massaal aan het klussen.
"Het was een bijzonder eerste kwartaal", vertelt algemeen directeur Evert de Goede van Hornbach Nederland. "Twee weken na aanvang voerden we de eerste maatregelen voor de veiligheid van onze medewerkers en klanten in. Dat betekende onder andere beperkte openingstijden en regulering van bezoekersaantallen. Ook riepen we iedereen op om zo veel mogelijk thuis te blijven. We zagen, en zien nog steeds, dat consumenten daarom functioneel inkopen doen." Volgens De Goede komen klussers voorbereid naar de winkel.
Hornbach breidt in Nederland langzaam uit. Op 6 juli komt er bij de bouwmarkt in Nieuwegein een drive-in voor consumenten en professionals. Eind volgend jaar denkt de keten de deuren van de zestiende Nederlandse vestiging te openen. Het gaat om een winkel in Apeldoorn.
Reacties 0