'Amazon nog steeds waardevolste merk ter wereld'

Amazon voert opnieuw de lijst aan van meest waardevolle merken ter wereld. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek van pr-bedrijf WPP en dataconsultant Kantar. De merkwaarde van de Amerikaanse webreus steeg met bijna een derde, naar 415,9 miljard dollar (zo’n 371 miljard euro). 

De lijst wordt elk jaar samengesteld op basis van beurswaarde en wereldwijd consumentenonderzoek. Volgens WPP en Kantar kwam Amazons sterke online positie goed naar voren tijdens de pandemie en de bijbehorende lockdowns in veel landen. Het aantal online bestellingen nam een vlucht en veel consumenten wisten Amazon (ook) tijdens de virusuitbraak te vinden. 

De tweede plek op de lijst is voor techfabrikant Apple, op de voeten gevolgd door concurrent Microsoft. De Chinese webgigant Alibaba was goed voor de zesde plek, fastfoodketen McDonald’s bekleedt de negende positie. Onder de sterkste stijgers op de lijst bevindt zich sportmerk Lululemon en videoplatform TikTok is de nieuwe binnenkomer die het hoogst op de lijst eindige (plek 79). 

Van alle sectoren groeide de retailsector als geheel het meest in merkwaarde, met 21 procent. Die groei heeft vooral te maken met de toegenomen populariteit van online winkelen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!