De Bijenkorf realiseerde in 2019 een omzetgroei van 10,5 procent. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het warenhuis. Online nam het aantal bezoekers met ruim een vijfde toe. 

De omzet uit de fysieke winkels groeide met tien procent, die van de webshop met elf. De Bijenkorf verwelkomde in 2019 zo’n 26 miljoen bezoekers in zijn warenhuizen; drie procent meer dan het jaar ervoor. Online nam het aantal bezoekers, inclusief de groei van klanten uit Duitsland en België, met 21 procent toe en kwam daarmee uit op zo’n 116 miljoen. In Nederland steeg het aantal bezoekers online met veertien procent. Het omzetaandeel van toeristen buiten de Europese Unie bedroeg ongeveer tien procent. 

De operationele winst voor afschrijvingen en eenmalige lasten, zoals de verhuizing naar een nieuw dc en het nieuwe hoofdkantoor, steeg vorig jaar met 5,8 procent naar 43,7 miljoen. Vorig jaar investeerde de Bijenkorf vanuit zijn eigen operationele cashflow voor 28,9 miljoen euro in de winkels en webshop.

“2019 was een mooi jaar waarin wij niet alleen een forse groei online maar ook een recordgroei in de fysieke winkels hebben gerealiseerd”, aldus ceo Giovanni Colauto, die de afgelopen maanden ‘zeer uitdagend’ voor de retail noemt. Tijdens de sluiting van de winkels als gevolg van de coronamaatregelen is de webshop nog belangrijker geworden, stelt hij. “Ook in Duitsland en België, waar langere tijd de winkels gesloten waren. Dit bevestigt onze strategie om groei te realiseren in het online kanaal.” Maar de omzetgroei in de fysieke winkels benadrukt volgens de ceo ook het belang om daarin te blijven investeren. “Zoals afgelopen maand met de opening van de nieuwe patisserie in Amsterdam.”