PostNL is in Nijmegen een proef begonnen met elektrische transportfietsen. De duurzamere pakketbezorging moet bijdragen aan een emissievrije binnenstad.

De pilot is een initiatief van PostNL en Fulpra, in samenwerking met de gemeente Nijmegen. Met de proef, die tot september loopt, wil PostNL inzicht krijgen in het functioneren van de speciaal ontwikkelde transportfiets, maar ook in de stadslogistiek en de ondersteunende, technische hulpmiddelen. De provincie Gelderland betaalde mee aan de bouw van de fietsen, die elektrisch en driewielig zijn. De fietsen hebben een vermogen van zo'n duizend Watt; ongeveer vier keer zoveel als het vermogen van een 'normale' elektrische fiets.

De pakketbezorging per fiets vindt plaats vanuit een speciale hub aan de rand van de binnenstad, waar de fietsen worden gestald en opgeladen. De pakketten worden per vrachtwagen vanaf het PostNL-sorteercentrum in Elst aangevoerd en in de hub overgeladen op de transportfietsen. Naar verwachting zal elke fiets drie rondes per dag rijden en dagelijks zes rolcontainers met pakketten bezorgen.

Nijmegen is een van de steden die de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek heeft ondertekend en streeft daarmee naar een emissievrije binnenstad in 2025. Nadat de pilot geëvalueerd is, bepaalt PostNL of het nieuwe concept ook toepasbaar is in andere binnensteden.