Retail na corona: 'Aantal winkels blijft hoe dan ook dalen'

Retail na corona: 'Aantal winkels blijft hoe dan ook dalen'

De coronacrisis leidt in ieder denkbaar scenario tot een verdere afname van het aantal fysieke winkels. Dat blijkt uit een nieuw rapport van ABN Amro over retail na de pandemie.

De bank schetst in zijn rapport vier scenario’s voor de toekomst van retail in Nederland, gelet op de gevolgen van de huidige crisis. De vier toekomstbeelden verschillen op punten sterk, maar de krimp van het fysieke winkelaanbod komt in alle scenario’s terug. Zo is er een scenario waarin de overheid de import van goedkope producten fors belast. “Miniso doet nu zijn intrede in Nederland, dat zou in zo’n scenario misschien wel helemaal niet meer kunnen”, aldus sector banker retail Henk Hofstede van ABN Amro in een toelichting.

In een ander scenario laat de overheid juist alles vrij zijn gang gaan. Ook daarin krimpt de rol van de fysieke winkel, onder meer omdat het onlineaandeel verder stijgt en consumenten veelal voor de laagste prijs gaan.

In alle scenario's speelt de rol van online mee. "De coronaperiode heeft veel mensen de ogen geopend dat online een heel makkelijk kanaal is voor veel meer dan alleen kleding”, zegt Hofstede. Die groep zal volgens hem verder groeien, terwijl de retailmarkt als geheel niet veel groter wordt. “Dat gaat ten koste van fysieke winkels."  

Lees op RetailTrends meer over de vier post-coronascenario’s voor retail.
 

Reacties 4


Reinder Koornstra 8 jul, 17:18

Als winkels veel eerder een volledig geïntegreerde bricks&clicks formule hadden ontwikkeld, dan hadden ze nu dat probleem niet gehad en veel meer verdiend!


ikke weet het 9 jul, 12:48

Ik weet het niet, de meeste online spelers maken nog steeds geen winst, dus zal de winst in winkel en webshop niet veel helpen.
Dan verdien je het in de winkel, en zou je het verliezen in de webshop.


c.t. de koning 9 jul, 14:04

Ook zonder Corona zou het aantal winkels dalen , we hebben teveel meters beschikbaar, en veel vormen van detailhandel kan veel beter online,
Bricks en Clicks is zeker de toekomst om de voorraden gezond te houden.
Alleen wie gaat het verlies nemen om de centrum s gezond te houden.
Als we wachten op natuurlijk verloop en ontwikkeling, blijven we nog jaren
met ongezellige en onrendabelen detailhandel zitten
En blijven de centrum s die het goed aanpakken hiervan profiteren
Maar Luister niet naar de ABN (en andere Banken) want die laten de retail al jaren in links leggen


Jeroen de Vries 9 jul, 15:40

Bricks en Clicks is alleen rendabel wanneer de online klanten niet de klanten zijn die normaal in de stenen winkel komen. Online moet je juist die andere klanten krijgen. Maar om daar (nu nog) tussen te komen als detaillist is onmogelijk.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!