Supermarktketen Jumbo ziet het eerste halfjaar van 2020 zijn omzet stijgen met 14,2 procent naar 5,10 miljard euro. Online groeide het bedrijf met vijftig procent. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers. 

Van die 14,2 procent werd 9,5 procent gerealiseerd via autonome groei in de bestaande winkels. Jumbo verklaart de groei door het winkelgedrag van consumenten tijdens de coronacrisis. Klanten gaven in die periode meer geld uit aan hun dagelijkse boodschappen. Ook bestelden veel meer klanten hun boodschappen online, waardoor daar de omzet met vijftig procent steeg. 

De verwachting is dat Jumbo in 2020 25 extra vestigingen opent. Dit zijn voornamelijk binnenstedelijke locaties van HEMA en Marqt. Met de extra filialen komt Jumbo eind dit jaar uit op 697 supermarkten. Daarnaast is het plan dat aan het einde van 2020 alle Jumbo-vestigingen van een HEMA-schap voorzien zijn. 
In België verwacht Jumbo dit jaar te groeien naar acht winkels. Dat houdt in dat er nog vijf filialen bij onze zuiderburen bijkomen. Dat zijn er minder dan gepland - oorspronkelijk was het plan er twaalf tot vijftien te openen dit jaar – en de coronacrisis is hiervan de oorzaak. 

La Place
De omzet van dochterformule La Place bleef steken op 33 miljoen euro. De eerste helft van 2019 was dit nog 82 miljoen euro. Voor La Place werkt Jumbo momenteel aan het ontwikkelen van een nieuw restaurantconcept dat aansluit bij de anderhalvemetersamenleving. Bij 23 restaurants is het niet mogelijk dit nieuwe concept uit te rollen. Maandag werd bekendgemaakt dat deze permanent gesloten blijven. Door de sluiting staan 480 banen op het spel. Voor die medewerkers wordt een nieuwe plek gezocht binnen Jumbo en La Place. Momenteel zijn dertig La Place-filialen weer geopend, de overige vestigingen gaan aankomende weken stapsgewijs weer open.