Modeketen Mango gaat een deel van de omzet die door e-commerce wordt behaald delen met franchisers. In eerste instantie gebeurt dit in Nederland, Spanje en Frankrijk, landen waar Mango veel franchisers heeft.

Het initiatief geldt met terugwerkende kracht tot 1 januari van dit jaar. De online-omzet wordt met de franchisers, achttien in Nederland, gedeeld op basis van de verkopen binnen hun afzetgebied. 

Directeur expansie en franchising Daniel Lopez noemt de stap 'eerlijk'. "Want de fysieke winkels zijn onmiskenbaar verantwoordelijk voor de aanzienlijke groei van de online-business. Veel van de transacties die bij onze e-commerce terechtkomen, komen voort uit het bezoek van onze klanten aan onze fysieke winkels." Bovendien kan er volgens hem zo nauwer worden samengewerkt met de franchisers en kunnen in-store omnichannnelinitiatieven, zoals click&collect, sneller worden ingevoerd en worden ontwikkeld.

De onlineverkopen bij Mango stegen vorig jaar met 26,7 procent tot 564 miljoen euro, goed voor bijna een kwart van de omzet. Door de coronacrisis is e-commerce nog populairder geworden.