Ruim een kwart van de Europese consumenten zegt ook na de coronacrisis vaker online te zullen winkelen. Dat blijkt uit onderzoek van Capterra.
Capterra vroeg in juli 5.897 Europese consumenten, onder wie 946 Nederlanders, naar hun online koopgedrag van de afgelopen maanden. Vóór de crisis kocht 43 procent van de consumenten drie of meer producten per maand online. In juli was dat gestegen naar 56 procent. Het aantal kopers dat maandelijks tussen de elf en twintig digitale aankopen doet, verdubbelde zelfs. 59 procent zegt dat zijn koopgedrag door de crisis blijvend is veranderd en 27 procent geeft aan ook in de toekomst vaker online te zullen winkelen.
In Nederland blijken vooral mannen het online shoppen te hebben ontdekt. Bijna een kwart (23 procent) van hen kocht de afgelopen tijd vijf of meer producten online per maand. Onder vrouwen is dat 18 procent. De meeste online aankopen worden gedaan door consumenten tussen de 26 en 45 jaar.
Tot slot blijkt uit het onderzoek dat ruim de helft (58 procent) van de Nederlandse retailbedrijven tijdens de crisis aanpassingen heeft gedaan om het productenaanbod digitaal beschikbaar te stellen.
Het lijkt wel kerst hier
Opeens was daar corona. En opeens ging heel Holland online. "Een deel van de aangetrokken webverkopen zal blijvend online plaatsvinden", voorspelde Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen eerder tegenover RetailTrends. Lees het hele artikel hier.
Reacties 0