FNV krijgt 'verontrustende telefoontjes' over mondkapjesplicht

FNV krijgt 'verontrustende telefoontjes' over mondkapjesplicht

Het winkelpersoneel in Amsterdam en Rotterdam is bang dat de mondkapjesplicht ervoor zorgt dat klanten geen afstand meer houden. Dat meldt FNV-bestuurder Linda Vermeulen. De vakbond zou 'verontrustende telefoontjes' krijgen van het personeel. 

"Mensen willen veilig werken, maar hebben liever dat de anderhalvemetermaatregel gehandhaafd wordt", zegt Vermeulen. Werken met een mondkapje in een hittegolf is bovendien 'enorm zwaar'. 

Daarom roept de vakbond grote winkelketens op om hun verantwoordelijkheid te nemen door bijvoorbeeld personeel als handhaver in te zetten of beveiligers aan te stellen. Dat kost echter extra geld en is te veel gevraagd, zegt FNV. IKEA en de Bijenkorf doen volgens de vakbond wel 'goede inspanningen voor veilig werk'.

Reacties 5


Ondernemer Rotterdam 11 aug, 14:24

Cor Arkesteijn heeft geen idee: Er is bij werkgevers in de retail geen geld meer om te investeren. Als opeens 50-60% van je omzet wegvalt gaat het heel erg snel Ondernemers hebben geen beschikking over eindeloos geld! en niemand wil het je lenen ook. Laten werknemers in de retail blij zijn dat ze voor nu nog werk hebben, als straks de NOW verdwijnt en de uitgestelde BTW betaald moet gaan worden, dan zullen er veel arbeidsplaatsen verloren gaan En nee, er is geen werkgever die daar blij mee is!


Ondernemer Rotterdam 11 aug, 14:19

Wat COVOD-19 niet gelukt is, lukt Ahmed Aboutaleb en zijn mondkapjesplicht binnen een paar weken: het einde van ons bedrijf. Sinds deze onzin is ingevoerd, is onze omzet met 70% gedaald! Meer dan in Maart! Bedankt voor deze onbewezen onzin en dat omdat het handhaven van 1 1/2 meter te moeilijk is...


Cok Arkesteijn 11 aug, 14:02

Als reactie op W. de Vries! Het zou goed zijn om bij zijn werkgever aan te dringen om een goede koelinstallatie te installeren voor zijn medewerker(s) en/of ster(s)! Want dat hoort bij goed wergeversschap om je medewerker(s) en/of ster(s) in een goede klimatologische situatie te laten werken en zeker in 2020, ondanks dat de werkgever zal aangeven dat dit, gezien de omzetomstandigheid niet kan, want dat is kul!!


W. de Vries 11 aug, 13:26

Dat is ook mijn grote schrik, 8 uur per dag in een zeer warme winkel met mondkapje op..als klant prima maar niet als medewerker. Het is zonder mondkapje al nauwelijks vol te houden qua hitte. Maar gelukkig is het nog niet verplicht bij ons! Ik zeg "houden zo".


R dB 10 aug, 18:41

Ik begrijp er ook helemaal niets van, mondkapjes om de anderhalve meter te waarborgen, ook dit doe de klant niet met of zonder, zelf net toevallig weer ervaren.
En waarom niet zoals in Antwerpen, de mondkapjes verplichten voor klanten en niet voor het personeel en dan alleen binnen.
Als dit lang doorgaat en het zelfs landelijk ingevoerd wordt, krijgt de retail straks te maken met een enorme ziektegolf onder het personeel, en dat is dan geen corona, er is wetenschappelijk bewezen dat het langdurig dragen van een mondkapje + 2 uur schade aan luchtwegen en bloedvaten kan opleveren,en tevens verwacht ik dat mensen zich puur ziek gaan melden omdat zij absoluut geen 7/8 uur met een mondkapje op willen werken.
Plus dat het nog meer omzet gaat kosten, klanten blijve weg uit de stad heb ik al vernomen van collega’s die in Amsterdam en Rotterdam werken, sinds woensdag minder traffic en omzet.
Dus overall, weg met dat kapje voor personeel en handhaven op de 1,5 meter die trouwens ook niet eens bewezen preventief is.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!