De overname van GrandVision door EssilorLuxottica heeft positieve gevolgen voor de consument. Dat zegt brancheadviseur en voormalig optiekondernemer Ton Juffermans tegen De Telegraaf.

“Als deze overname doorgaat, worden zelfstandige opticiens weer gedwongen om verder te investeren, innoveren en na te denken over veranderingen”, aldus Juffermans. Dit leidt volgens hem tot betere producten en meer keuze voor de consument, net als de komst van Pearle en Hans Anders destijds deed. “Dat gaf veel onrust bij de opticiens. Maar dat heeft er wel voor gezorgd dat deze zelfstandigen zijn gaan vernieuwen. Sterker nog, bijna alles wat deze opticiens doen, wordt inmiddels gekopieerd of overgenomen door de grote ketens.”

Juffermans heeft de optiekbranche de afgelopen jaren sterk zien veranderen. Volgens hem is de markt 'volop in beweging en behoorlijk verdeeld'. “We hebben de fysieke winkels en online, de zelfstandigen en de grote ketens. En dan heb je nog de opkomst van 'internetcowboys'. De ketens proberen door deze over te nemen weer nieuwe doelgroepen aan te trekken.”

De overname van GrandVision door het Frans-Italiaanse EssilorLuxottica staat echter op losse schroeven. Die laatste partij probeert middels een rechtszaak informatie los te krijgen bij het moederbedrijf van Pearle en Eye Wish over de maatregelen die tijdens de coronacrisis zijn gehanteerd. De rechter doet op 24 augustus uitspraak.