Moederbedrijf GrandVision ziet winst halveren

HAL Investments, het moederbedrijf van GrandVision, heeft het eerste halfjaar van 2020 89 miljoen euro winst gedraaid. In dezelfde periode in 2019 was dit nog 192 miljoen euro. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers.

Daarnaast daalde ook de nettovermogenswaarde het afgelopen halfjaar met 998 miljoen euro. Dat is onder meer het gevolg van de lagere beurswaarde van GrandVision. Eind december 2019 bedroeg de nettovermogenswaarde 13.694 miljoen euro, nu nog 12.692 miljoen euro.

Eerder werd al bekend dat het moederbedrijf van Pearle en EyeWish een verlies van 24 miljoen euro over het eerste halfjaar van 2020 zou noteren. Dezelfde periode in 2019 draaide het bedrijf nog een winst van 237 miljoen euro.

De omzet binnen de optiek-tak van HAL bedroeg 1,4 miljard euro over het eerste halfjaar. Dat is een daling van 27,2 procent. De winkelomzet daalde met 29,1 procent. De dalingen zijn te wijten aan de coronacrisis, waardoor veel winkels dicht moesten. 

Het Frans-Italiaanse EssilorLuxottica wil GrandVision overnemen, maar dat proces verloopt stroef. EssilorLuxottica heeft GrandVision voor de rechter gesleept omdat het inzicht wil in de maatregelen die het bedrijf heeft genomen tijdens de coronacrisis. Volgens de rechter hoeft GrandVision deze informatie niet te delen. Door de moeizame overname wordt het beursgenoteerde GrandVision steeds minder waard.

Reacties 1


PP Van Eijden 29 aug, 13:43

Leuk geprobeerd van de Italianen

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!