Winnaar/verliezer van de week: vanHaren en De Bazaar

Winnaar/verliezer van de week: vanHaren en De Bazaar

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: vanHaren en De Bazaar.

Winnaar: VanHaren
“België is een lastig verhaal.” Dat zei vanHaren-ceo Krein Bons onlangs in de podcast van RetailTrends. “We denken altijd dat het een soort regio is en dat Belgen hetzelfde zijn als Nederlanders omdat we dezelfde taal spreken, maar de cultuur, mode en behoeften van consumenten en hun winkelgedrag zijn totaal anders.” Toch heeft de schoenenketen, die er in 2017 zijn eerste winkel opende, inmiddels alweer zestien vestigingen bij onze zuiderburen. En met de overname van 43 Brantano-winkels verdriedubbelt het bedrijf zijn Belgische winkelbestand. Volgens Bristol-ceo Elise Vanaudenhove is het nog maar afwachten of vanHaren met de overname een winnaar wordt. “VanHaren zal een krachttoer moeten uithalen. Het moet zijn 43 nieuwe winkels in oktober vol schoenen zien te krijgen.”...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: vanHaren en De Bazaar.

Winnaar: VanHaren
“België is een lastig verhaal.” Dat zei vanHaren-ceo Krein Bons onlangs in de podcast van RetailTrends. “We denken altijd dat het een soort regio is en dat Belgen hetzelfde zijn als Nederlanders omdat we dezelfde taal spreken, maar de cultuur, mode en behoeften van consumenten en hun winkelgedrag zijn totaal anders.” Toch heeft de schoenenketen, die er in 2017 zijn eerste winkel opende, inmiddels alweer zestien vestigingen bij onze zuiderburen. En met de overname van 43 Brantano-winkels verdriedubbelt het bedrijf zijn Belgische winkelbestand. Volgens Bristol-ceo Elise Vanaudenhove is het nog maar afwachten of vanHaren met de overname een winnaar wordt. “VanHaren zal een krachttoer moeten uithalen. Het moet zijn 43 nieuwe winkels in oktober vol schoenen zien te krijgen.” Maar waarschijnlijk zijn die 43 nieuwe winkels nog maar het begin; Bons liet eerder weten in België te streven naar ‘zoveel mogelijk winkels als past’.

Verliezer: De Bazaar 
De oproep aan bezoekers om mondkapjes te dragen, mocht niet baten. Ook bij De Bazaar in Beverwijk moet de anderhalvemetermaatregel gehandhaafd worden, met of zonder mondkapje. In vier hallen van de markt bleek het ‘onmogelijk’ om voldoende afstand te houden, reden voor de gemeente om de hallen verplicht te sluiten. Tot onvrede van de ondernemers, die weigerden gehoor te geven aan het besluit. Gevolg: de zogenoemde Food Court en Hal 31 tot en met 33 werden zondag ontruimd en zijn op dit moment nog steeds gesloten. Voorlopig blijven ze dat ook: overleg tussen de Veiligheidsregio Kennemerland, de burgemeester van Beverwijk en De Bazaar leverde woensdag opnieuw geen oplossing op. De hallen blijven in elk geval tot 6 september dicht en de veiligheidsregio heeft verplaatsing van de activiteiten naar elders op De Bazaar nadrukkelijk verboden.
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!