Webshops beloven de klant beter te beschermen tegen bestelfraude. Dat meldt de Consumentenbond naar aanleiding van een steekproef bij dertig webwinkels. Bij onder meer bol.com en Zalando is de beveiliging niet voldoende.

Met name een zwak wachtwoord in combinatie met achteraf betalen vormt een risico. Criminelen kunnen dan met een geraden wachtwoord het adres veranderen in hun eigen adres en gebruikmaken van de mogelijkheid om na levering te betalen. De gedupeerde ontvangt zo geen pakketje, maar wel de rekening. Een oplossing kan zijn om achteraf betalen uit te schakelen indien er op een ander adres bezorgd wordt.

Bol.com, Zalando, Plein.nl, Wehkamp en Bonprix kwamen slecht uit de steekproef van de consumentenbond. Zij boden een dergelijke beveiliging niet. Bij Bonprix en Plein konden fraudeurs de klantgegevens aanpassen en zo de bestelling omleiden naar een ander e-mailadres. 

Bij bol.com, Wehkamp en Zalando konden fraudeurs het e-mailadres niet (onopgemerkt) aanpassen. Oplichting kan daar alleen voorkomen worden als je je mail goed in de gaten houdt. De Consumentenbond vond in beide gevallen de beveiliging niet afdoende, omdat slachtoffers zelf hun vordering door Afterpay of Klarna moeten laten schrappen. Dat zorgt voor stress en gedoe.

De webwinkels hebben van de Consumentenbond een lijst met beveiligingssuggesties gekregen en beloven de organisatie maatregelen te nemen tegen fraude. 1 oktober controleert de bond of de maatregelen ook zijn doorgevoerd.