Ahold Delhaize verdubbelde, onder meer door de coronacrisis, de winst in het tweede kwartaal. Maar de crisis kost het bedrijf ook veel geld. Dat zei topman Frans Muller in het tv-programma Buitenhof.

"Corona heeft een enorme negatieve invloed op ons bedrijf in Griekenland, waar het toerisme is ingestort", aldus Muller. "De grote steden, ook in Nederland, hebben veel minder zakenverkeer en veel minder toerisme. En corona komt met zeer veel kosten. We hebben in het eerste halfjaar driehonderd miljoen uitgegeven, het hele jaar zal dat zeshonderd miljoen euro zijn." Volgens Muller gaat het onder meer om kosten voor beveiliging en reiniging, maar ook om de ondersteuning van goede doelen, zoals het Rode Kruis, ziekenhuizen en de Voedselbank.

Muller zegt dat dertig à veertig procent van de klanten nu een mondkapje draagt. En dat percentage neemt toe. Het kabinet gaf het dringende advies om in winkels een mondkapje te dragen, maar dat gaat Muller niet ver genoeg. "Duidelijkheid is verstandig. Als experts tegen ons zeggen dat mondkapjes ons verder kunnen beschermen tegen corona, dan is verplichtstelling geen slecht idee."

Muller vindt het geen taak voor Ahold om mondkapjes voor klanten te verplichten. Wel heeft het bedrijf zijn eigen medewerkers opgeroepen een mondkapje te dragen. "Dat wordt goed opgevolgd", zegt Muller.