Supermarktketen Deen wil meer duidelijkheid over het mondkapjesbeleid. Dat vertelt directeur marketingformule Joost Deen aan de Volkskrant. "De overheid moet een voorzet geven, niet de Nederlandse winkeliers."

De supermarkt wil het gebruik van mondkapjes graag stimuleren, maar kan het niet verplichten bij het personeel omdat het geen onderdeel is van de bedrijfskleding. De retailer heeft filiaalhouders gevraagd het goede voorbeeld te geven, maar niet alle bedrijfsleiders vinden het even belangrijk. "In sommige winkels ontbreekt de urgentie van een mondkapje, maar ik sta redelijk machteloos", aldus Deen. 

De retailer wil niet streng zijn, dat past naar eigen zeggen niet bij de branche. "We moeten niet belerend willen overkomen, dat schrikt af. Mensen moeten zich veilig voelen in de supermarkt."

Daarom ziet Deen een rol weggelegd voor de overheid. "De regering moet een standpunt innemen, onze branche is gebaat bij duidelijkheid." Een mondkapje verplichten in de supermarkt zou helpen. "Dan is er geen discussie meer. Nu opereren we in een grijs gebied."

Eerder riepen Albert Heijn en Lidl hun personeel al op om een mondkapje te dragen. Brancheorganisaties lieten ook weten dat het mondkapjesadvies dat de regering vorige week uitbracht, geen verschil maakt voor het beleid van winkeliers.