Supermarkten doen nog steeds weinig om gezonde keuzes onder klanten te stimuleren. Dat blijkt uit de Superlijst Gezondheid 2020 van Questionmark in samenwerking met de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie.

Van alle supermarkten stimuleren Lidl, Dirk, Coop en Ekoplaza 'de gezonde keuze' het meest. Toch schieten alle supermarkten volgens het onderzoek tekort wat betreft hun doelstellingen rondom de verkoop van gezonde producten. Bij alle supermarkten, op Dirk na, worden klanten bij de kassa verleid tot ongezonde impulsaankopen. Coop is de enige die structureel gezonde recepten aanbiedt aan klanten in zijn winkels. Aldi gebruikt als enige supermarkt structureel kindermarketing voor gezonde producten. 

Daarnaast domineren ongezonde producten de wekelijkse folders; gemiddeld is 82 procent van de aanbiedingen ongezond. Volgens het onderzoek bevatte alleen de folder van Lidl meer dan veertig procent producten uit de Schijf van Vijf. Ekoplaza brengt af en toe 'alcoholvrije' folders uit en Lidl heeft geen aanbiedingen voor suikerhoudende drank specifiek gericht op kinderen. Gemiddeld valt 59 procent van het supermarktassortiment buiten de Schijf van Vijf, blijkt tot slot uit het rapport.