'Supermarkt doet bijna niets om gezonde keuzes te stimuleren'

'Supermarkt doet bijna niets om gezonde keuzes te stimuleren'

Supermarkten doen nog steeds weinig om gezonde keuzes onder klanten te stimuleren. Dat blijkt uit de Superlijst Gezondheid 2020 van Questionmark in samenwerking met de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie.

Van alle supermarkten stimuleren Lidl, Dirk, Coop en Ekoplaza 'de gezonde keuze' het meest. Toch schieten alle supermarkten volgens het onderzoek tekort wat betreft hun doelstellingen rondom de verkoop van gezonde producten. Bij alle supermarkten, op Dirk na, worden klanten bij de kassa verleid tot ongezonde impulsaankopen. Coop is de enige die structureel gezonde recepten aanbiedt aan klanten in zijn winkels. Aldi gebruikt als enige supermarkt structureel kindermarketing voor gezonde producten. 

Daarnaast domineren ongezonde producten de wekelijkse folders; gemiddeld is 82 procent van de aanbiedingen ongezond. Volgens het onderzoek bevatte alleen de folder van Lidl meer dan veertig procent producten uit de Schijf van Vijf. Ekoplaza brengt af en toe 'alcoholvrije' folders uit en Lidl heeft geen aanbiedingen voor suikerhoudende drank specifiek gericht op kinderen. Gemiddeld valt 59 procent van het supermarktassortiment buiten de Schijf van Vijf, blijkt tot slot uit het rapport.

Reacties 3


Herman van Wissen 13 okt, 14:28

Je vraagt je af of de directies en inkopers van supermarkten geen familie hebben waar kanker, suikerziekte, obesitas en hart en vaatziekten voorkomen? Wanneer gaan wij een echte nieuwe strategie zien waarin gezonde keuzes centraal komen te staan? Je zou toch verwachten dat ondernemers hun klanten zo lang mogelijk gezond willen houden!


Dr. h.c. Theo Terdu 13 okt, 17:07

Het klinkt als een soort verwijt richting de supermarkten, maar ik vraag mij af of het sturen van de consument in de keuze om bewust te eten wel onder de verantwoording van supermarkten valt. Ver gezocht en we moeten niet in de sfeer komen van: ben ik mijn broeders hoeder ? Laten we blij zijn dat we straks nog te eten hebben als de 3e Covid-19 golf over ons heen spoelt.


Johan Neve 10 dec, 09:39

Tabaksfabrikanten betaalden grof geld voor goede plek in schappen, was zojuist op de radio. Daarmee is wel duidelijk waarom mijn lokale Albert Heijn, de deur waar achter de sigaretten zouden moet blijven, vrijwel continue open heeft staan. er valt meer te verdienen aan sigaretten dan aan een appel. en ondertussen wel reclame maken rondom het Nederlands elftal, met hun betrokkenheid bij de jeugd. Hoezo rookvrije toekomst, daar is AH zeker niet mee bezig.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!