Een ruime meerderheid (63 procent) van de Nederlandse consumenten hecht waarde aan keurmerken bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes kiest altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dat blijkt uit de nieuwe Smart Food Monitor van Multiscope. 

Aan het onderzoek namen ruim zevenduizend Nederlanders deel. Onder hen zijn keurmerken voor dierenwelzijn het meest populair; ruim 42 procent vindt zulke keurmerken belangrijk. Iets meer dan een derde hecht waarde aan keurmerken rondom natuur en milieu en eerlijke handel. Het belang van keurmerken voor dierenwelzijn en natuur en milieu steeg ten opzichte van 2016 met vijf procent. 

De producten die met een keurmerk worden gekocht zijn veelal versproducten, zoals vlees en vis (62 procent). Ook verse groenten en fruit (47 procent) en zuivel (41) zijn populair onder de gekochte keurmerkproducten. 

Van alle keurmerken is Max Havelaar het meest bekend onder Nederlandse consumenten. Acht op de tien zeggen bekend te zijn met dit keurmerk voor eerlijke handel. Ruim zeventig procent is bekend met het Beter Leven Keurmerk voor dierenwelzijn (een stijging van zestien procent ten opzichte van 2016) en iets meer dan zestig procent kent het EKO Keurmerk.