'Keurmerken voor meeste consumenten van belang'

'Keurmerken voor meeste consumenten van belang'

Een ruime meerderheid (63 procent) van de Nederlandse consumenten hecht waarde aan keurmerken bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes kiest altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dat blijkt uit de nieuwe Smart Food Monitor van Multiscope. 

Aan het onderzoek namen ruim zevenduizend Nederlanders deel. Onder hen zijn keurmerken voor dierenwelzijn het meest populair; ruim 42 procent vindt zulke keurmerken belangrijk. Iets meer dan een derde hecht waarde aan keurmerken rondom natuur en milieu en eerlijke handel. Het belang van keurmerken voor dierenwelzijn en natuur en milieu steeg ten opzichte van 2016 met vijf procent. 

De producten die met een keurmerk worden gekocht zijn veelal versproducten, zoals vlees en vis (62 procent). Ook verse groenten en fruit (47 procent) en zuivel (41) zijn populair onder de gekochte keurmerkproducten. 

Van alle keurmerken is Max Havelaar het meest bekend onder Nederlandse consumenten. Acht op de tien zeggen bekend te zijn met dit keurmerk voor eerlijke handel. Ruim zeventig procent is bekend met het Beter Leven Keurmerk voor dierenwelzijn (een stijging van zestien procent ten opzichte van 2016) en iets meer dan zestig procent kent het EKO Keurmerk.

Reacties 2


Ruben Timmermans 15 okt, 17:08

Arie, dan heeft dat keurmerk toch bijgedragen aan dierenwelzijn? Het keurmerk heeft inderdaad niet bijdragen aan een beter milieu, maar dat lijkt me ook niet hun voornaamste doel.
Ik ben het verder met je eens dat er met keurmerken een hoop consumenten (onterecht) enthousiast worden over een product, maar je voorbeeld raakt naar mijn mening kant noch wal


Arie Feenstra 15 okt, 15:54

Het vreemde is alleen dat 999 van de 1000 geen weet hebben wat de keurmerken inhouden. Druk een fantasie keurmerk op een verpakking en het loopt stukken beter.
Neem keurmerk beter leven 2 sterren op een kipverpakking, het betreffende kuiken leefde misschien 2 weken langer, en mocht zich rijkrekenen aan 1m2 meer ruimte, maar wat levert het op?
De zelfde hoeveelheid kilo, maar meer verbruik van voer en een hogere mestopbrengst en ammoniak uitstoot.
Kortom, keurmerken in NL zijn een verkooptruc op basis van valse emotie kleuring veroorzaakt door aktie groepen die al net zo dom zijn als het achtereind van die kippen

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!