CBL: 'Alcoholklok slaat nergens op'

Het Centraal Bureau voor Levensmiddelen vindt dat de alcoholklok 'nergens op slaat'. Dat vertelt directeur Marc Jansen tegen het AD

Supermarkten mogen sinds vorige week woensdagavond na 20.00 uur geen alcohol meer verkopen. Een coronamaatregel die lastig te hanteren is, stellen diverse supermarktketens. "Het is heel lastig. Elke logica en ratio ontgaat ons", stelt Jansen. "Want de horeca is vier weken dicht, dus er komt niemand vanuit de kroeg of het restaurant naar de super om nog een krat bier te halen."

Het ministerie van Economische Zaken stelt dat de alcoholklok ervoor moet zorgen dat mensen 's avonds niet alcohol kopen en daarna - in groepsverband - voor eigen kroeg gaan spelen. 

Jansen verwacht dat meer supermarkten eerder gaan sluiten door de invoering van de alcoholklok. Eerder lieten onder meer Deen en Hoogvliet al weten om 20.00 uur de deuren te sluiten. "We houden ons hart vast, zeker als het gaat om de veiigheid van de medewerkers. Je wilt niet dat er discussie bij de kassa ontstaat." De CBL-directeur stelt dat aan de andere kant elk openingsuur belangrijk is om drukte te spreiden. Zo moet er rekening gehouden worden met de ouderenuurtjes, waar volgens Jansen weinig animo voor is. "Deze maatregelen werken juist averechts."

Reacties 1


J.W. Vrolijk 20 okt, 13:01

Meneer Jansen doet zeker zelf geen boodschappen. De meeste mensen doen nog steeds gewoon overdag op hun vaste tijd boodschappen met het hele gezin en waar ze op straat geen praatje kunnen maken doen ze dat wel in de supermarkt. Corona bestaat niet in de supermarkten, supermarkten zijn imuun voor corona zou je haast denken. van 7 tot 20 heb je meer dan zat tijd als je alleen komt word het ook niet te druk zeker niet als je alvast dat broodje frikandel, blikje energie drank, zak chips en snoep voor je schoolgaande kinderen mee neemt zodat ze dit niet met zijn 15 tegelijk zelf komen. Fijn dat er nog werkgevers als Deen en Hoogvliet zijn die soms het belang van hun medewerkers voorop stellen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!