Ondanks de coronacrisis blijven klanten de voorkeur geven aan boodschappen doen in de fysieke winkel. Dat blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. 

In de winkel heeft ruim de helft van de Nederlanders (53 procent) tijdens de coronacrisis vaker of uitsluitend gebruikgemaakt van zelfscannen en contactloos betalen, in een poging zo min mogelijk fysiek contact te hebben met andere mensen. 59 procent zegt zelf voorzorgsmaatregelen te treffen, zoals het dragen van een mondkapje en het desinfecteren van handen tijdens het boodschappen doen. 

De fysieke winkel is ook tijdens de coronacrisis het populairst, maar online boodschappen doen wint terrein. Voor de crisis deed acht procent van de Nederlanders zijn boodschappen online. Tijdens de lockdown is dat gestegen naar dertien procent.

Als laatste blijkt uit het onderzoek ook dat consumenten het aantal winkelbezoeken tijdens de crisis hebben gereduceerd. Normaliter gingen klanten gemiddeld bijna drie keer per week naar de supermarkt (2,9 keer). Tijdens de lockdown daalde dat naar 2,3 keer per week.