Gamma na VI-rel: 'Wij moeten geen politieke uitspraken doen'

Gamma na VI-rel: 'Wij moeten geen politieke uitspraken doen'

Gamma voelde zich in een lastig parket gebracht na de racismeophef rond voetbalprogramma Veronica Inside afgelopen zomer. Het zette de klusketen aan tot bezinning over zijn eigen campagnes, vertelt marketing- en communicatiemanager Laurens Miedema in het oktobernummer van RetailTrends.

Het voetbalprogramma kwam in opspraak na vermeende racistische uitspraken van analist Johan Derksen. Bedrijven die reclamespotjes rondom de uitzending hadden kregen daarop de volle laag van consumenten. Zo ook Gamma: "Er was een groep die zei: stoppen, je financiert racisme", aldus Miedema. Toen Gamma liet weten de campagne rond VI te heroverwegen, kwamen er weer verwijten van mensen die de dhz-retailer ervan betichtten Derksen een racist te noemen. "En dat waren er niet een paar, maar duizenden", zegt Miedema. "Als merk zit je daar tussen."

Gamma vond die positie tussen twee vuren vooral lastig omdat de formule een nationaal merk voor iedere klusser wil zijn. "We zijn een merk van heel Nederland en dan is het logisch dat je meebeweegt met wat in de samenleving gebeurt", zegt Miedema. Gamma kijkt voor de bepaling van zijn standpunt dan ook vooral naar de vraag of zijn boodschap matcht met de omgeving waarin die wordt geuit. "Een partij als Nike gaat daar wat verder in dan anderen. Om als Gamma politieke uitspraken te doen lijkt me niet verstandig."

Het incident zette Gamma wel aan het denken over de inhoud van de eigen campagnes. Met name op het gebied van diversiteit kan de retailer volgens Miedema nog wel verbeteren. "Als je zegt een merk te zijn voor iedere klusser en altijd alleen maar een vader, moeder en twee kinderen gebruikt in je uitingen, kun je je afvragen of je de juiste dingen doet."

In het oktobernummer van RetailTrends duiken we uitgebreid in het fenomeen cancel culture: het boycotten van bedrijven vanwege onwelgevallige uitingen, al dan niet onder druk van consumenten. Zo spreken we met Procter & Gamble, dat zich helemaal terugtrok rond Veronica Inside, en met hoogleraar bedrijfsethiek Muel Kaptein: "Topmerken zijn een gemakkelijke prooi." Klik hier om het artikel digitaal te lezen. Nog geen member, kijk dan hier.

Reacties 3


Roy Dongen 20 okt, 11:33

Wat een goed interview. Hier worden welbewust keuzes gemaakt en lering getrokken uit (minder goede) ervaringen. Gepaste zelfreflectie en daaruit voortkomende veranderingen doorvoeren. Het is een goede zaak dat Gamma niet in een bubbel (meer) zit en zich realiseert dat we in Nederland een diverse samenleving is ontstaan. Waar overigens ook de vader, moeder en twee kinderen ook deel van uitmaken! Als diversity & inclusion advisor juich ik dit echt toe.


Charles Peeters 20 okt, 11:49

Gamma en andere bedrijven zouden zich beter moeten weren tegen deze activistische meutes, dit zijn mensen die worden opgenaaid op social media om programma's en mensen te "cancellen". De groep aanjagers is slechts een heel kleine groep. Het is ontzettend slechte p.r. om je zo te laten kennen.

Je kunt ervan uitgaan dat 99% van de mensen die Johan een "racist" noemen niet naar het betreffende programma kijkt. Ze hebben geen idee. Als je wel kijkt dan weet je dat Derksen zich al decennia uitspreekt tegen bijvoorbeeld walgelijke spreekkoren op de tribunes, zo verwijt hij justitie, voetballers en bestuurders dat ze niet harder optreden tegen dit soort toeschouwers.

Het werd ook wel snel duidelijk dat Derksen een onschuldig grapje maakte over Akwasi (nota bene iemand waar Derksen nog nooit van had gehoord). Het was niet eens een racistische grap, tenzij je het sinterklaasfeest racistisch vindt.

In Engeland is er gelukkig een kentering aan de gang, daar kreeg iedereen schoon genoeg van het knielen voor George Floyd. Mensen zijn de zwakke ruggengraat en hysterische reacties van bedrijven ook wel beu.


Joost Kriek 20 okt, 13:30

Go woke, go broke. Je ziet hoe het met de HEMA gaat met al hun inclusieve praatjes. Het is een klein groepje op internet dat door bepaalde media een megafoon krijgt aangereikt. Als bedrijf moet je niet mee doen aan die onzin. Kost je alleen maar klanten, die paar oproerkraaiers op internet hebben toch geen cent te makken.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!